Tizenharmadik száguldás az aulában

Technika 2022.02.23. László-Kun Gábor, Kiss Johanna
Fotó: Fejes Bence
Február 12-én a jövő robotikájának reménységei csaptak össze a 13. RobonAUT versenyen, amelyen a BME mérnökhallgatói saját építésű és fejlesztésű járművekkel versenyeztek. A Covid miatt zártkapussá tett rendezvényt online élőben követhették az érdeklődők a szokásos helyszínről, a Q épület aulájából. A 3 millió forintos összdíjazású viadalon 3 fős csapatok és az általuk épített önállóan működő robotjárművek vehettek részt.

 

Az önműködő robotjárművek térnyerése évek óta napirenden van az iparban, jelentős, a hétköznapi embert is érintő áttörés azonban még várat magára. Ezt a dinamikusan fejlődő tudományterületet helyezi középpontba a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem. A RobonAUT 2022 elnevezésű viadalon nyolc, a BME Villamosmérnöki és Informatikai Kar Automatizálási és Alkalmazott Informatikai Tanszékének mesterképzéses hallgatóiból álló csapat küzdött a végső győzelemért saját építésű autonóm robotautóival. A járműveknek emberi beavatkozás nélkül kellett végighaladni a számukra kialakított ügyességi és gyorsasági pályákon. Ehhez a csapatok kapnak egy-egy versenyautó modellt, egy fejlesztő kit-et és legfeljebb 80.000 forintnyi fejlesztési költséget utófinanszírozás formájában.

Noha a pálya elrendezése előre ismert volt, az elvárt bejárási útvonalat nem tudták előre a résztvevők. Az idei ügyességi feladat ennek az ismert útvonalhálózatnak, ha úgy vesszük, várostérképnek a futam közben megismert előírás szerinti bejárása volt úgy, hogy a pálya egyes kijelölt pontjain elhelyezett rádióadók előre nem ismert sorrendben „vonzották” magukhoz a járműveket. Az adott cél lehető leggyorsabb, legpontosabb megközelítését visszaszámláló óra mérte, a megmaradó menetidők pedig pluszpontokat jelentettek a csapatok számára. 

A gyorsasági pálya idén is tartalmazott két előzési, és egy lekörözési lehetőséget is. Gyorsasági futam esetén az indítás a safety car segítségével történik. A gyorsasági fordulóban minden robot legfeljebb hat (3+3) kört tehet meg a gyorsasági pályán. Az első két vagy három kör a safety car-ral kapcsolatos feladatokra van fenntartva. Ennek során egy vagy két alkalommal meg kell előzni a safety car-t (mindkét előzésért pont jár). A következő három kör a gyors száguldásra szolgál, az itt elért leggyorsabb kör számít bele az időmérésbe is. Az idei körrekord 15.323 másodperc volt, ami a tavaly felállított abszolút körrekordnál egy másodperccel bizonyult lassabbnak.

A megmérettetéssel az egyetem célja a hallgatók gyakorlati ismereteinek bővítése és a kapcsolatteremtés lehetőségének megteremtése volt a vállalati szektor képviselőivel. Tevesz Gábor egyetemi docens, a verseny egyik fővédnöke elmondta:

„A RobonAUT 2022 versenyen való eredményes szereplés kitűnő ajánlólevél a jövő intelligens autóinak fejlesztéseivel foglalkozó vállalatokhoz történő belépésre, miután a Műegyetem a robotika terület reménységeit képezi. A versenyen való sikeres részvétel komoly mérnöki ismereteket igényel. A feladat teljesítéséhez el kell mélyedni a mikrokontrollerek világában, az irányítástechnika, az elektronikus áramkörök, valamint a programozás rejtelmeiben. Ezen akadályokat leküzdve hatalmas élmény egy olyan berendezés tervezése és építése, mely engedelmesen végzi el a számára betanított feladatokat.”

A kezdetek óta csaknem 170 csapat vett részt a versengésben, sokan közülük a szakmai megmérettetést támogató vállalatok munkatársai, fejlesztői lettek. A kétórás versengést követően végül a junior kategóriában és az összesített versenyben hirdettek eredményt, melyek a verseny honlapján megtalálhatók. A pontszámokat elnézve sokak számára hozott balszerencsét a tizenhármas szám, ugyanis az elmúlt években nem megszokott módon röpködtek a nulla pontok mind az ügyességi, mind a gyorsasági számban. Előbbin négy csapat nullázott, utóbbin öt a rajthoz álló nyolc egységből.