Tabutéma vagy immár ismerjük a jó szex titkait? – szexuális felvilágosítás régen és ma

Magazin 2022.09.18. Kiss Adrienn, Sándor Lili
Évszázadokon át a nők a nászéjszaka alkalmával találkoztak először a szexualitással, és nagyon csekély tudással rendelkeztek a saját testük működéséről. Ma vajon jobb a helyzet? Akár egy tinédzser fiú is el tudná magyarázni, hogy mi történik a menstruációs ciklus során? Ismerik a fiatalok az összes védekezési módszer előnyeit és hátrányait? Mernek beszélni a szüleikkel vagy éppen az iskolában az anális vagy az orális szexről? A válasz sajnos túlságosan egyértelmű.

 

A szexuális felvilágosítás történetében a 20. század közepe táján indult el változás, hazánkban pedig a ’70-es évek környékén: ekkor vezették be a középiskola 2. osztályában a felvilágosító beszélgetéseket. Nagyobb érdeklődés övezte az Ifjúsági Magazinban dr. Veres Pál levelező-tanácsadó rovatát, ahol humoros, de empátiával és bölcsességgel megírt válaszokat kaphattak a tinédzserek minden kérdésükre. Bár dr. Veres Pál magyar-történelem szakos tanári végzettséggel rendelkezett, 56 éves korában orvosdoktori diplomát is szerzett – így valóban hiteles válaszokkal láthatta el a fiatalságot. A feltett kérdéseken ma is jót lehet mosolyogni: véd a nem kívánt terhességtől az a tény, ha nem élveztük az együttlétet? Káros szokás a maszturbáció? Ilyen és ehhez hasonló, sokszor banálisnak tűnő kérdések is terítékre kerültek a rovatban, de Pali bácsi kazettákon terjedő előadásai is népszerűek voltak – házibulikban is érdeklődéssel hallgatták a felvilágosítást. 

Ma a szexuális felvilágosítás a nemzeti alaptanterv része: 7. és 11. osztályban, a biológia óra keretében kerül rá sor. A szexualitással kapcsolatos témák nagy része viszont még sajnos mindig tabunak számít, így leginkább csak a nem kívánt terhesség és a nemi betegségek kerülnek fókuszba, és nem sok szó esik a testünk működéséről, illetve a kölcsönös örömszerzés fontosságáról. A szülők hárítanak: majd felvilágosítják a gyerekeket az iskolában – és az iskolák is hasonlóan gondolkodnak: elég, ha csak az alapokat ismertetik, a többi a szülő dolga. Szerencsésebb lenne felvilágosítás helyett szexuális nevelésről beszélni, ugyanis egyetlen beszélgetés alkalmával képtelenség minden tudást átadni, ráadásul életkorfüggő is, hogy milyen nyelvezettel, milyen részletességgel lehet megszólítani a fiatalokat. 

Tovább nehezíti a szexuális felvilágosításokat az a törvény, amely kimondja, hogy az iskolai nevelés nem állhat ellentétben a szülő akaratával. Vagyis ha a szülő például azt gondolja, hogy a homoszexualitás elítélendő, az anális szex pedig gusztustalan, akkor a gyermek nem hallhat róla. A gyakorlatban persze nehéz ezt megvalósítani: az iskola nem beszélgethet el minden tanulójának a szüleivel a szexualitásról formált véleményükről. 

2021 júliusában azt is bevezette a kormány, hogy a civil szervezeteknek immár regisztrálniuk kell, ha szexuális felvilágosító órát szeretnének tartani egy közoktatási intézményben, és csak akkreditációt követően végezhetik tevékenységüket. 

Viszont a szülőknek és persze az iskoláknak sem lehetnek kétségeik azzal kapcsolatban, hogy a téma elkerülésével megoldották a problémákat. Az internet és az okostelefonok korában néhány kattintással bárki elérheti a legmegbotránkoztatóbb pornográf tartalmakat is, ahol garantáltan nincs cenzúra vagy tabuk. De az internet azért nem teljesen ördögtől való: Cserháti-Herold Janka hormonmentes című YouTube csatornája például nyíltan dolgozza fel a fiatalokat leginkább érdeklő témákat. Olyan kérdésekre találhatunk választ a csatornán, hogy például tényleg számít –e a pénisz mérete az örömszerzéskor vagy miért nyögünk szex közben. A Hintalovon Gyermekjogi Alapítvány Yelon nevű appja szintén a fiatalok felvilágosítását szolgálja. A hetente frissülő tartalmak mellett egy anonim chaten tehetnek fel kérdéseket a tinédzserek, a másik oldalon pedig képzett szakemberek válaszolnak nekik. Ez lenne tehát a szexuális forradalom valódi kora? Sokat kell még tanulnunk a testünkről, hogy nyíltan, civilizáltan beszélgethessünk erről a mindenkit foglalkoztató témáról.

 

Források: