Első Autóm

Magazin 2022.09.25. Csiki Kata

Szabadság vagy felelősség? Áldás vagy teher, eszköz esetleg társ? Egy saját autó mindenkinek mást jelent, így nehéz mindenkire vonatkozó tanácsokat megfogalmazni ahhoz, hogy kinek mikor, milyen autót érdemes vásárolnia. Így inkább főbb pontokat, eldöntendő kérdéseket próbálok felvázolni a saját történetemen keresztül, segítségképpen ahhoz, hogy megértsd, milyen lépésekből áll egy autóvásárlás, ha kilépnél a tömegközlekedés hétköznapjaiból.

1. Kell nekem autó?

Fogom is használni, vagy csak hagyom a ház előtt porosodni? Legelső lépésként érdemes átgondolni, rendkívül alaposan, hogy hova, mikor, mennyire gyakran vinnéd az autót. Ha öt percre laksz az egyetemtől, és ez teszi ki a mindennapos utazásaid nagy részét, a többi pedig az, amikor a kocsmába mész, akkor nem biztos, hogy szükséges autót venni. Ugyanez érvényes arra, hogy ugyan nem öt percre van az egyetem, de csak a belvárosban autóznál. A 600 ft/ óra parkolási díj, és a folyamatos dugózás melletti eljutás az A-ból B-be, nem biztos, hogy kényelmesebb, mintha villamosoznál. A külvárosba, agglomerációba ingázáshoz, vagy ha gyakran jársz vidékre, már érdemes lehet elgondolkodni a befektetésen. Természetesen mindenkinek más a fontos, de mindenképpen érdemes átgondolni, hogy tényleg kihasznált eszköz lenne-e az autó.

Egy autó fenntartása ugyanis akkor is sokba kerül, ha egy métert sem vezetsz vele. A súlyadó, a kötelező biztosítás, a műszaki vizsga egy évre lebontott együttes összege 180 ezer forint is lehet. Első évben erre még rájön a vételár, az eredetiségvizsgálat, és az átírási költség. Ha pedig úgy döntesz, hogy autózol is vele, és netán több, mint egy métert, akkor ehhez az összeghez hozzáadódnak a ma már koránt sem csekély parkolási díjak (kezdő hibák esetén bírságok), tankolás, autópálya matrica, egyéb kiegészítők, mint például ablakmosó folyadék. Néha pedig még lemosni sem árt az autót. 

2. Az Igazi?

Ha kellően hosszú töprengés után arra jutottál, hogy megéri venni egy autót, akkor kezdődik az igazi kaland. Először is el kell dönteni, milyen fő típust szeretnél. Automata, vagy kézi váltós, benzines vagy elektromos, új vagy használt? Nem árt, ha olyan autót veszel, ami passzol az életstílusodhoz. Ha sokat dugóznál a városban, akkor lehet érdemesebb automata váltós autót venni, de körülményektől függően az elektromos járműveken is elgondolkozhatsz. Ha pedig egy zenekarban játszol, akkor nagyobb csomagterű autót válassz. Azt is érdemes eldönteni, hogy újonnan, vagy használtan veszed életed első járgányát. Ez talán legszembeötlőbben pénzügyi kérdésnek tűnik, viszont nem szabad elfeledkezni arról sem, hogy ezt az autót használni is fogod. Különösen kezdő vezetőként az ember hajlamos többet hibázni, egy használt autó pedig ebben jobb partner lehet. Természetesen az első autódat mindenképpen ugyanúgy sajnálni fogod, ha véletlenül megkarcolod, de ha egy több milliós BMW-n kezdesz el gyakorolni, az nagyon drága tanulópénz lehet. Megeshet, hogy annyira félsz majd a hibázástól, hogy soha el sem indulsz az autóval sehova, csak csodálod az ablakból, és néha megsimogatod a busz felé menet. Ha viszont nagyon régi autót veszel, csak mert annak vételi ára olcsóbb, hosszútávon több javításra szorulhat, így egy kicsit újabb, drágább autó, összességében jobb befektetést jelenthet.

Használt autó esetén mindenképp nézz körül rokonoknál, megbízható barátoknál, mert ismeretlen eladók nagyon könnyen át tudnak verni. Ismerőstől vásárlás is vethet fel aggályokat, viszont ő jó esetben nem tud felszívódni az adás-vétel után. Ha bármi gond adódik, vagy elfelejtettél megkérdezni adatokat a biztosítás megkötéséhez, akkor utólag is el tudod érni az előző tulajdonost. Ez ismeretlen tulajdonos esetében is jól jön, így próbálj minél jobb viszonyt kialakítani. Használt autót ugyanúgy vehetsz kereskedésekben is, ebben az esetben azonban a személyes élményekről, tapasztalatokról nem tudsz kérdezni. A legfontosabb, hogy bárhonnan veszel is autót, jól nézz utána, készülj fel, kérdezz rá mindenre. Soha ne vegyél látatlanban, kipróbálatlanul autót, vagy azért, mert szép piros! Érdemes lehet olyan próbakörre is elvinni az autót, amin nem te vezetsz, hiszen így meg tudod figyelni, hallgatni az autót anélkül, hogy az útra kellene figyelned. Talán felesleges mondani, de ilyenkor ne a páratlan hangszóró bemutatása legyen egész úton a fő attrakció, hiszen könnyen lehet, hogy a zene miatt nem hallod a motor hibáját vagy a fék csikorgását. A zene felhangosítása az ilyen hangok elfedésére pedig csak ideig-óráig működik. 

A márka és a szín sem elhanyagolható döntés, és ez nem csak az presztízs kérdése. Mindenkinek van egy, a gyerekkorához kapcsolható autómárkája, ami gyakran erősebb érzelmi töltettel is jár. Emellett azonban érdemes megnézni, hogy melyik márka az, ami az életstílusodnak megfelelő, mi az, ami esetleg egy ismerőstől pont elérhető, vagy akár azt a nyilvánosan közzétett listát, hogy melyik márkákat lopják el a legtöbbször. Ennek élén egyébként 2021-ben az Opel állt. A szín pedig, amellett, hogy a legelső tényező, amit észreveszünk egy autón, azért is fontos, mert nagyon nem mindegy milyen gyorsan koszolódik az autó. Egy mosás költsége kézi mosóban egy-két ezer forint, de gépi tisztításkor meghaladhatja a tízezer forintot is. Egyik esetében sem lényegtelen, hogy hetente, vagy félévente mosod az autót. A látható kosz pedig nem csak esztétikai gond, hanem kevésbé látszanak tőle az esetleges karcolások, rozsdásodó foltok, amik később problémát okozhatnak. Emellett vannak a színekkel egyedileg járó problémák, például a piros autók a rendőrök számára is feltűnőbbek.

Ha a főbb paraméterek összeálltak a fejedben, és van rá lehetőséged, akkor gondold át, hogy mit priorizálsz a kocsiban. Klíma már szinte minden autóban van, de egy lehúzott ablakkal ennek a hiányát is meg lehet oldani. Bár autópályán ez mindenképp érdekes élmény. Fontosnak tartod-e, hogy legyen benne riasztó. Itt azt érdemes átgondolnod, hogy azok táborát erősíted-e, akiket megnyugtat a tudat, hogy az autóban van riasztó, vagy azokét, akik szerint csak arra jó, hogy felébresszen és élőben nézhesd végig ahogy elviszik az autód. Mivel egy tapasztalt tolvaj 20 másodperc alatt feltöri az autót, így a körülményesebb járműveket, például a lámpafényben parkolókat, nagyobb eséllyel elkerüli, de ilyen körülmény lehet akár a beszerelt riasztó villogó fénye is. Bárhogy is döntesz, miután megvetted életed első, jól kiválasztott, tökéletes autóját, legalább az első pár éjszakát így is, úgy is végig fogod aggódni, még akkor is, ha az udvaron parkolsz, bezárt kapu mögött, és előtted áll egy másik autó is.

Egyéb megosztó extra lehet még a parkolókamera, amely az újabb kocsikban már alap felszerelésnek számít, de használt autónál nem feltétlen az. Kezdő vezetőként nagy segítség lehet, főleg amíg nem érezzük pontosan, hogy hol vannak az autó határai, de ha hosszútávú céljaid közt szerepel, hogy megtanulj jól manőverezni, akkor figyelj rá, hogy ne kényelmesedj miatta el. Egy kisebb autó nagyobb, és célravezetőbb segítség lehet, mint egy nagy autó kamerával vagy radarral. Azonban a legjobb módja a parkolás tökéletesítésének még mindig az, ha tudjuk mikor, mire figyeljünk. Egyszer annyira koncentráltam, hogy ne húzzam meg a mellettem álló autót, hogy előremenetben pont magam elé nem figyeltem, és mivel a kocsi orra előtt lévő oszlop sem ugrott félre, máris megtörtént a (szerencsére nem túl nagy) baj.

3. Első közös élmények

Eldöntötted, hogy honnan, milyen autót szeretnél venni. Ekkor következik a talán kevésbé izgalmas, de annál fontosabb rész. Használt autó esetén, a szerződéskötés után/ mellett el kell vinni az autót eredetiségvizsgára. Ekkor a legfontosabb, hogy az előző tulajdonos által kötött biztosítás ebben a pillanatban megszűnik. Így, ha nem akarsz ezért büntetést fizetni, vagy megtenni életed legstresszesebb útját a vizsgálatról hazafelé, 10km/órával, imádkozva, hogy ne pont akkor történjen baj, amikor nincs fedezve a kocsi, akkor köss előre biztosítást. Ezt fel fogják ajánlani a vizsgálat helyszínén, de sokkal okosabb, és olcsóbb, ha erre figyelsz és te kötöd meg.

Erre a netrisk.hu oldalát ajánlom, nagyon egyszerűen ki lehet választani a legjobb ajánlatot, viszont sok információt meg kell adni az autóról. Ezt javaslom, hogy pörgesd át már a vásárlás előtt, hogy biztosan minden infót elkérj. Egy másik fontos kérdés, hogy kinek a nevére íratod az autót. Minél idősebb ugyanis a névleges tulajdonos, annál olcsóbb a biztosítás. Arra is figyelj, hogy a biztosítást évente újra kell kötni, viszont minden évben újraszámolhatjuk, hogy melyik biztosítónál kapjuk a legolcsóbb ajánlatot. Erre szánd rá az időt, és időben, 60 nappal a lejárat előtt kezdd el, mert értékes összeget spórolhatsz. 

A biztosításkötés, eredetiségvizsgálat és szerződéskötés után, az okmányirodában át kell íratni az autót az új tulajdonosra. Ha tudod, hogy forgalmasabb helyen élsz, akkor ne felejts el időben időpontot foglalni. Neked be kell menni személyesen, illetve vinned kell a gépjármű régi forgalmiját, amit kicserélnek majd az újra.  Az eredetvizsga és átírási költség díja a teljesítménytől, lökettérfogattól és gyártási évtől is függ, erre nagyon jó kalkulátorok találhatóak az interneten. Irányadásként azonban egy 2016-os Ford Fiesta összköltsége 68.000 forint. Ezután lesz végleg tiéd az autó, de az út igazán még nem ért véget. Figyelj a műszaki vizsgára, biztosításkötésre, súlyadóra, tapasztald ki, hogy hol a legjobb parkolni, tankolni, szánd rá az időt, hogy megismerd az autót és törődj vele, mert ez mindig kifizetődik. Még akkor is jó tudni minimálisan a működési mechanizmusokat, ha nagyon távol áll tőled az ilyesmi, és a kereket cserélni sem lehetetlenül nehéz.  

Autót venni nagy lépés, egy elég hosszú, költséges folyamat végén, amibe csak akkor érdemes belevágni, ha ezer százalékra biztosak vagyunk benne, hogy tényleg szükségünk van egy autóra. Viszont, ha arra jutunk, hogy igen, és kiválasztottuk azt a modellt, amivel tényleg megvan a kémia, akkor egy nagyon izgalmas időszak veszi kezdetét, hiszen onnantól kezdve az utazás nemcsak arról fog szólni, hogy eljussunk A-ból B-be. Különösen társasággal, hiszen a barátok hajlamosak az autót közkinccsé tenni, ami legalább annyira pozitív, mint amennyire negatív élmény. Garantáltan lesz sok idegeskedés, csapkodás (hiába szólsz majd ezerszer, hogy nem csak akkor működik az ajtó zárja, ha beleremeg a ház), eltévedés, GPS átkozás, kiabálás, de lesz még több nevetés, karaokézás, mély beszélgetés és meghitt pillanat. Új kikapcsolódási lehetőség az éjszakai vadlesés, ha menet közben két szarvas úgy dönt, hogy az út közepén pihen meg. Szóval egy igazi kaland. És még sokkal több.

 

Források: