A kevesebb néha épp elég
Technika
Amióta az eszemet tudom, de legkésőbb, amióta az internet közelébe kerültem, közösségi oldalak jöttek-mentek. Ami tegnap még menő volt, mára már „annyira kétezres évek”, és a régi, webkettes megjelenés helyét átvette az interaktív, mindenkiről mindent mindenkor elvét követő új világ. Eleinte elérhető volt a valós dolgokra haloványan még emlékeztető magyar iWiW és MyVip, amik a kapcsolattartásra, régi ismerősök és vágyott ismeretségek felkutatására szolgáltak. Később hazánkba is eljutott a Facebook, illetve más jellegű közösségi oldalak, mint például az Instagram, a Twitter és a TikTok is felütötték a fejüket. Közös az eddigiekben, hogy adatvédelmi beállítás függvényében akár bárki láthatta, hogy mit ténykedünk, merre jártunk. Nagyon úgy fest, hogy most itt egy újabb jelölt, ami teljesen más hozzáállással érkezett meg a piacra. A BeReal egy francia szolgáltatás, ami már egy ideje működik, de csak az elmúlt néhány hónapban ugrott a letöltési listák élére a különböző platformok alkalmazásboltjaiban.
A BeRealt még 2019-ben indították el, és eleinte főleg főiskolások használták, éppen úgy, mint annak idején a kétezres évek hajnalán a Facebookot. Idén nyáron aztán annyira beindult a gépezet, hogy Amerikában is az első helyre került a letöltések között az Apple App Store-jában. A BeRealt szerényen csak anti-Instagramnak nevezik, mivel teljesen szembe megy a túlretusált képmegosztó filozófiával. Csak napi egyszer posztolhatsz, nem használhatsz képfiltereket, nincs benne semmilyen tartalomajánló algoritmus, és a posztok egyetlen nap után nyomtalanul eltűnnek. A Wordle nemrégiben már igazolta, hogy a közösségi médiás függőség ellen mennyire jó, ha egy applikációt egy nap csak egyszer lehet használni.
A BeReal pofonegyszerűen működik. Az applikáció értesítést küld, jelez a telefon és egészen pontosan kettő percünk van arra, hogy képet posztoljunk a BeReal oldalunkra. A népszerű alkalmazás abban különbözik más közösségi applikációktól, hogy egyszerre készít képet a telefon első és hátsó kamerájával, és nincsenek filterek, amiket a fotók készítésekor használni lehet. Ugyanis BeReal a tökéletesen megszerkesztett és agyonretusált képek helyett arra ösztönzi a felhasználókat, hogy azt a pillanatot örökítsék meg, ahol és ahogyan vannak. Ismerősöket a már létező telefonkönyvünk alapján vehetünk fel. Ha tetszik vagy éppen nem, személyre szabott emojikkal reagálhatunk a barátaink képeire.
Friss, szeptemberi hír, hogy a népszerűségi versenyben már a TikTokot is lekörözte a BeReal közösségi applikáció, az Instagram működtetői pedig azon tanakodnak, hogyan tudnák felvenni a versenyt a francia konkurenciával. A BeReal oldalán jelenleg még nincsenek reklámok, csupán a barátok és ismerősök által posztolt fotókat láthatjuk. Azokat is csak akkor, ha mi magunk már osztottunk meg aznap képet a BeReal oldalunkon.
Nem lehetetlen ugyan, de tényleg extrémen tökéltesnek kell ahhoz lenni, hogy ilyen rendszerben valaki mindig tökéletes képet készítsen önmagáról és a környezetéről. És éppen ez a jó az egészben, hogy itt nem nyomasztja az embert, hogy mindenki másnak profibb a megosztott tartalma, hiszen az időzítés teljesen véletlenszerű és valóban csak kettő perc áll rendelkezésre cselekedni. Persze az, hogy csak akkor láthatjuk más megosztását, ha magunk is posztoltunk már, egész biztosan addiktív. És hogy mit láthatunk a megosztott képeken? Monitorokat, munkahelyeket, kirándulási helyszíneket, de olykor más, buszra várakozó embereket. Na meg természetesen a másik kép szelfijén kócos, álmos, tökéletlen arcokat.
Ami még veszélyeztetheti a BeReal népszerűségét, hogy az új innovációkat szinte azonnal lemásoló Meta már most elkezdte koppintani a trendet, és bevezette az Instagramon a Dual nevű funkciót, amellyel mindkét oldali kamerával készíthetünk fotót, ami aztán annak rendje és módja szerint el is tűnik. És mivel a BeReal egy roppant egyszerű ötletre épül, egyáltalán nem kizárt, hogy a többi nagy közösségi felület is implementál egy hasonló szolgáltatást, az emberek pedig végül elvándorolnak a BeRealről. Minden, ma már népszerű felület is hasonlóan ígéretesen indult, aztán szépen üzletiessé vált, de a BeReal esetében egyelőre még nem látni ennek a jeleit. Márpedig a 30 millió dollárból, amit 2021-ben kapott a cég különböző befektetőktől, egyszer majd adni kell valamit…