Nemzetközi „nagyhatalom”, de mégis milyen a Geber-it(t)?

Technika 2022.11.16. László-Kun Zsófia, Jónás Dávid
Vannak márkák, amik neve egy egész termékcsaládot képes uralni a köznyelvben, függetlenül attól, hogy az adott termék gyártója tulajdonképpen melyik cég is. Mindannyian ismerjük ebből a kategóriából a töltőceruza helyetti általános Rotring kifejezést, de ide sorolható a beépített tartályos WC-k családjából a Geberit „egyeduralma” is. Olyannyira fogalommá vált a márkanév, hogy még vetélytárs cég beépítési útmutató videójában sem feltétlenül a helyes megnevezést használja a narrátor, ezzel is megtévesztve, és a konkurencia irányába terelve a kedves (leendő) vásárlót. Na de mit is tudhatunk a luxus WC-k európai királyáról?

 

Mindannyian ismerjük a sürgető érzést, mikor szólít minket a természet és bármi áron illemhely közelébe kell jutnunk. Van az a szint, mikor jóformán már bármi megteszi, még a természet lágy öle is, ugyanakkor, ha van választási lehetőségünk sokkal inkább szavazunk lehetőséget a szebb, tisztább helyiségeknek, hogy a szállodai esztétika netovábbjait ne is említsük. Korunk WC-t illető luxus szintje valahol klasszikus panel beépítésen túl, a rejtett WC tartályok magasságában kezdődik, ahol csupán gombnyomásra, lehúzó madzag nélkül, zúdul le a kívánt tiszta vízmennyiség. Ne érjen minket meglepetésként, hogy a zseniális szerkezet a műszakilag igen precíz Svájcból indult világhódító útjára, egészen pontosan Rapperswill városából 1874-ből. A kor építészeti anyaghasználatából adódóan nem annyira extrém módon azonban tűz ütött ki az üzemben, így 26 évvel később már Phoenixben alkották meg az első ólombetétes WC tartályokat, melyek elsődleges üzeme végül Jonában találta meg helyét 1916-ban. A műanyag kivitelig azonban így is szűk 20 évnek kellett eltelnie, majd még 18-nak, hogy a termék megtalálja a ma is közismert nevét, a Geberitet. 

Az első falba süllyesztett tartályok megjelenésekor 1964-et írunk, míg az első zuhany WC-ket, tehát a higiéniai berendezéssel ellátott termékeket 1977-től találjuk meg kínálatban, ugyan nem a technológia első megalkotójaként. Hazánkban 1993 óta vetette meg lábát a piacvezető óriás, így már „testközelből” figyelhettük a tulajdonosi család utolsó örökösének tragikus autóbalesetét követő tőzsdére lépést, hogy végül 2014-ben a cégcsoport skandináv tulajdonba kerülve szolgálja a világot a mai napig. Számszerűsítve a cég méreteit, egy olyan vállalatról beszélgetünk, ami 26 gyártóüzemmel büszkélkedhet tengeren innen és túl is, közel 50 országban van jelen és nagyjából 12 ezer embernek biztosítja a megélhetését. Hogy megfelelő összehasonlítási alappal szemléltessük ezt a léptéket, a BME-re 2021-ben 21836 hallgató járt. Nyilvánvalóan egy ekkora birodalom irányításához szükséges egy egységes fejlődési irányt meghatározni, így láthatjuk az idő előrehaladtával a különböző márkanevek, mint például Kolo vagy Keramag beolvadását a nagy egész alá, még akkor is, ha a Kolo egy lengyel városról kapta a nevét, így különösen kedves a helyiek számára az egyediség. Nem titok az átnevezés mögött húzódó szándék sem, az azonos nevű termékek gyártósortól függetlenül szállíthatók világszerte bárhova, nem kell külön logisztikai bravúrokat végrehajtani csupán egy-egy nevében eltérő márka miatt. 

Nyilvánvalóan professzionális cégről lévén szó, mindenre van fellelhető útmutató, szakszerű, akár élő segítség, ügyfélszolgálat és páratlan garancia, de cikkünknek nem célja ezek részletezése, az igazán érdeklődő tervezők, jövőbeli felhasználók pár kattintás segítségével megkapják a kérdéseikre adott válaszokat nem csak illemhely, hanem akár zuhany vagy szaniter, csaptelep kérdésekben is.

Sokkal izgalmasabb, mérnökibb kérdések azonban akár téged is, kedves olvasó izgathatnak.

A cég anyaghasználatában megjelenik fehér, matt, silk touch kivitelben a korian. A levédett anyag az aluminium-trihidrát, színezék és az akrilgyanta (PMMA) speciális elegye, amely kiválóan ellenáll a hétköznapi élet viszontagságainak bírja a metszéseket, vágásokat, mi bírja a savakat, az UV-t és a különböző szennyeződéseket is, nem kopik, nem bomlik rétegeire. Speciális ragasztó és pontos illesztések segítségével gyakorlatilag végtelennek látszó felület képezhető belőle, amiben nem ülnek meg a kórokozók, baktériumok. Azon ritka anyagok egyike, ami későbbi látszódás nélkül javítható és hő segítségével szabadon formázható, mi több áttetsző kivitel is elérhető belőle a piacon. Formatervezőként, fejlesztőként, érdemes számontartanunk ezt a „legkeményebb anyagnak” is ismert mégis felhasználóbarát csodát.

Kitekintésként ne felejtsünk el pár szót említeni a jelenkor csúcskategóriás WC-jéről sem, hiszen, ha már az ember királyi helyen végezheti a dolgát, nem ám csak az ülőke megléte és a folyóvíz az elsődleges szempont. A Mera család nem lepődünk meg, beépített higiéniai funkciókat is ellát, állítható a használati víz erőssége, kérhető a tisztítás utáni meleglevegős bőrszárítás. Beállíthatjuk az ülőke hőfokát, beépített szagelszívó biztosítja az állandó „frissességet”, érintésmentesen nyílik az ülőke teteje, irányfény segítségével még az éjjeli fényár sem ébreszti fel az arra járót. Az igazi technokratáknak pedig külön csemege, hogy a beállítások egyrészt távirányítóval működtethetőek, másrészt a megszokott kényelmet telefonunkra programozva elvihetjük kedvenc szállodánkba is, ahol hasonló termék esetén pár gombnyomással újra érezhetjük az otthoni tökéletes beállítás kényelmét. És én még azt hittem, az az igazi öröm, ha találok egy tiszta, normális WC-t a főváros forgatagában…

Kevesen tudják, hogy a kerámia, noha egy örök anyagnak tűnik, éppen annyira él, mint például az üveg, vetemedni képes. Nem véletlen tehát, hogy maga módján még egy ilyen szigorú rendszerben is minden WC egyedi, de csak a tökéletes darabok mehetnek ki a kereskedelmi forgalomba, így óhatatlanul keletkezik a hibás termékekből selejt, ami megsemmisítésre kerül. 

Felújítás esetén érdemes a pénztárcánk lehetőségeihez mérten időtálló terméket választanunk, mert bár lehet van olcsóbb árú alternatíva a piacon, ami a jelenben tökéletesen működik, vajon 10-20-50 év múlva is javítható lesz meghibásodás esetén? A Geberit bizony már büszkélkedhet ilyen referenciával, hogy apa után fia cserélte bizonyos szállodában a szerelőkerekeket csupán azért, mert a modernebb kialakítás is került a piacra a tekerős szerkezeteknél, noha az eredeti termék is remekül funkcionált. Vajon hány cég tekinthet vissza hasonló múltra és tudja biztosítani az alkatrészeket vagy éppen a karbantarthatóságot egy fél évszázad távlatából? Elgondolkodtató döntési szempont, mint ahogy az is, hogy a vízmentes WC-k vajon akkor is ilyen hangzatosan környezetbarátok, ha a tisztításról van szó? De ez a kérdés már egy másik cikk témája…

 

A jelenkori körkép leírásában Gerlóci Gábor, Geberit Projekt Értékesítő és Műszaki Tanácsadó volt segítségünkre, őt kérdeztük alább a hazai helyzetről:

 

Hogyan készül a cég a jövőre esedékes 30 éves magyarországi jubileumra?

Még konkrét ötletek nem születtek a jubileum megünneplésére. Eddigi tapasztalataim alapján valószínűleg kereskedelmi akciókat indítunk egyes termékekre. Kereskedők, kivitelezők részére egyedi kitelepülések várhatóak, míg beruházók, generálás alvállalkozók esetében a partnereknek személyes egy- vagy több alkalmas rendezvények szervezése várható, mindenképp érdemes lesz szemmel kísérni a részleteket.

 

Milyen specialitások jellemzőek az általatok érzékelt magyar szaniterhasználatra/designra? Mik kelendőek itthon? Van-e valami megfigyelhető tendencia más országokkal szemben?

Hosszú és állhatatos munkánk hatására a KOLO által ki-, majd a Geberit által továbbfejlesztett peremmentes (Rimfree) WC szaniter kerámia már elterjedt. Mind végfelhasználói, mind beruházói oldalon természetes a kiírási szövegekben. Jelenleg a szögletes formavilágot alkalmazzák szívesen, az utóbbi hónapokban teret nyer a fekete szín, mind a hidegburkolatok, mind a csaptelepek és a szaniter kerámiák terén.

 

Megfigyelhető-e esetleg, hogy a munkavállalók nálatok több időt töltenek a mosdóban az extra funkciók miatt? Ha nem, akkor körülbelül mennyi idő után múlik el a “varázs”? (A Geberit bemutató termében a speciális termékek kipróbálhatóak, mi több, a munkavállalói mosdók természetesen ilyennel felszereltek hétköznapi használatra is)

Inkább tapasztalható a „megosztottság”, ki használja, ki pedig nem. Aki kipróbálta, az rendszeresen használja. Pontos időpontot nem tudnék mondani, de 6-8 használat után teljesen természetes, inkább a hiánya tűnik fel máshol.

 

Hol és mekkora mértékben alkalmaznak élő munkát a gyártásban?

Kerámia termék és területtől függ. Európán belül is nyugatról keltre haladva egyre inkább a gépesített feladatokat is kézi erővel végzik, valamint a felső kategóriájú kerámia termékcsaládokat az egyedi kialakítás miatt nem lehet automatizálni. Az AquaClean Mera, Sela komplett higiéniai fali WC-k kerámiája tartalmazza a komplett vezérlést, mechanikát, elektronikát, melyet kézzel szerelnek össze ,illetve be.

 

Honnan ismerszik meg “látlelet” alapján az öntési hiba?

Szaniter kerámia öntés utáni „szemrevételezés”, tapintás utáni meggyőződés. Kiégetés után ismét szemrevételezik a terméket.

 

Ügyfélszolgálatotok révén a termékek vásárlása után foglalkoztok utókövetéssel. Milyen arányban fordul elő a termék hiba és milyen arányban a beépítés vagy a körülmények felelősek a nem megfelelő működésért?

Nincs rá pontos adatom, azonban az egyik legkiválóbb kollégánk 18 éve foglalkozik a végfelhasználók napi problémáival. Nem tudunk annyira körültekintőek lenni, hogy valami nem maradna ki a kezelési szerelési utasításokból, melyet csak az esetek 25%-ban tanulmányoznak a kedves szerelők, kivitelezők, felhasználók. Érdemes kérdés esetén először a dokumentációt áttanulmányozni, mert az esetek jelentős részében, bizony ott is megtaláljuk a kérdésünkre a választ.

 

Bizonyos termékcsaládotok Ukrajnában készült, a háború miatt, ez a gyártás nyilván most kiesik. Hogyan tesz a cég az ukrajnaiak támogatásáért? (A lengyel szaniter kerámia gyárnak van/ volt/ lesz egy leányvállalata Ukrajnában.)

Az ukrán kerámia gyárunkat a háború kezdetével bezártunk, kifizetésre került a dolgozók két havi bére április, május hónapban. Az Ukrán raktárból heti 1-2 szállítás történt Lengyelországba. Május közepén csökkentett tempóba, de újra beindult a gyártás. Az Ukrán Geberit, valamint a kerámia gyár dolgozóit időszakosan, ill. véglegesen átvették a Geberit leányvállalatok.

 

Személy szerint Neked milyen Geberit termék van beépítve az otthonodban?

Sajnos eddig nem volt módom hol beépíteni saját termékeinket. Viszont komoly igények merültek fel családunkba szagelszívással felszerelt WC szerelőkeretet illetően… Szívesen használnám a mosdó, bidé és zuhany szerelőelemeket. Leginkább szaniter kerámia családunkból az ICon formavilága áll közel hozzám, de szívesen kipróbálnám az One család csendes öblítésű WC csészéjét, az idén kiegészült mosdó és a hozzá illő szekrény kombinációit is.

 

Van-e lehetőség a cégnél szakmai gyakorlatot végezni? Ha igen, milyen hallgatók lehetnek érdekeltek?

Korábban is volt épületgépész, építész végzős hallgató nálunk, akik később kollégánk lettek. Jelenleg nincs tudomásom, hogy lenne rá lehetőség, hogy hallgatót keressünk, de egy kérdést küldeni ezügyben nekünk bármikor megéri.