RobonAUT – Újra nézők előtt

Technika 2023.02.21. Kiss Johanna, László-Kun Gábor
Fotó: BME AUT
Idén februárban 14. alkalommal rendezték meg a RobonAUT autonóm robotversenyt, amelyen a BME mérnökhallgatói saját építésű és fejlesztésű járművekkel versenyeztek. A Covid miatt tavaly még zártkapus rendezvényt idén már élőben követhették a nézők a jól bevált helyszínen, a Q épület aulájából, illetve online is. A 3 millió forintos összdíjazású viadalon 3 fős csapatok és az általuk épített önállóan működő robotjárművek vehettek részt.

 

„Az év első intelligens miniautó-versenye kiváló családi program is egyben, hisz alkalmat teremt a műszaki és a természettudományos szakmák népszerűsítésére. Ha egy ilyen megmérettetésről egy kisiskolás hazamegy, arról fog ábrándozni, milyen robotot építsen magának”

– emelte ki Tevesz Gábor, a verseny egyik fővédnöke. És valóban jó volt újra látni, hogy a kicsiktől a nagyobbakig egészen sok gyermek is élvezte a helyszínen a megmérettetést. De a RobonAUT – ahogy mondani szokás – nem csak játék és mese. A versenyen való sikeres részvétel ugyanis komoly mérnöki ismereteket igényel. A feladat teljesítéséhez alaposan el kell mélyedni a mikrokontrollerek világában, az irányítástechnika, az elektronikus áramkörök, valamint a programozás rejtelmeiben. Az esemény maga rendkívül látványos és játékos, ugyanakkor nagy szaktudást igényel. Az eredményes szereplés kitűnő ajánlólevél a jövő intelligens autóinak fejlesztéseivel foglalkozó vállalatokhoz történő belépésre.

A 2010-ben először megrendezett RobonAUT versenyt az AAIT tanszék szervezte meg a Számítógép-alapú Rendszerek MSc szakirány hallgatói számára. A feladat az volt, hogy egy autonóm robotot kellett készíteni és vezérelni, amelynek egy meghatározott pályán végighaladva pingpong labdákat kellett összegyűjtenie minél gyorsabban. A következő esztendőben már versenyautóknak kellett a részleteiben előre nem ismert pályát követniük és különböző akadályokat, például kanyarokat, elágazásokat, úttorlaszt, szakaszhiányt, valamint a parkolás feladatát leküzdeniük a lehető leggyorsabban. Azóta persze sok minden változott a versenykiírásban. Az idei verseny újdonsága, hogy az ügyességi pályán kalózrobot is közlekedett, amellyel az ütközést el kellett kerülni. A pálya elrendezése előre nem, de elemei – például konvoj, vasúti átjáró, parkolás – ismertek a résztvevők számára. A nézők az autókra szerelt kamera segítségével a kivetítőn és az interneten is valós időben tudják követni az eseményeket. A megmérettetéssel az egyetem célja nem csupán a szórakoztatás, sokkal inkább a hallgatók gyakorlati ismereteinek bővítése és a kapcsolatteremtés lehetőségének biztosítása a vállalati szektor képviselőivel. A kezdetek óta csaknem kétszáz csapat vett részt a versengésben, sokan közülük a szakmai megmérettetést támogató vállalatok munkatársai, fejlesztői lettek. Vannak ennél instantabb jutalmak is. A versenyfelkészülés önálló laboratórium vagy projektfeladat keretében is végezhető. Ezek teljesítését a szorgalmi időszak végén ellenőrzik. A teljesítés a Q1 kvalifikáción elért eredménytől és a félév közben végzett munkától függ. A Q1 kvalifikáción elért pontszám beleszámít a Robotirányítás rendszertechnikája tárgy érdemjegyébe minimum elégséges vizsga esetén.

A verseny során a résztvevő robotjárműveknek két akadálypályán kell végighaladniuk, amelyeken különböző feladatokat kell teljesíteniük. Az egyik pályán elsősorban a gyorsaság, míg a másikon az ügyesség számít. Az akadálypályák alapvetően vízszintes, sík felületen lesznek kialakítva. A gyorsasági pályán enyhe emelkedő, ill. lejtő is előfordul. A követendő útvonalat fekete vezetővonal jelöli. A gyorsasági pálya alapvetően egy önmagába záródó vezetővonalból álló, tehát kör jellegű pálya, ahol minél jobb köridő elérése a cél. Az ügyességi pálya egy labirintusszerű pálya, ahol a feladat az, hogy az autó a vezetővonalon végigmenve feltérképezze a teljes pályát, azaz megtalálja az összes elhelyezett kaput. A feltérképezést akadályozza a pályán található kalóz robot, amely a versenyző autóval egyszerre van a pályán, és egy előre nem ismert útvonalon halad. A kalózrobot áthaladásával csökkenti a kapuk értékét, miközben mérsékelt sebességgel közlekedik. El kell kerülni a vele való ütközést, ami a versenyző felelőssége, ugyanis a kalóz robot nem vigyáz senkire és semmire, ellenben a pozícióját folyamatosan sugározzák rádión. Miután a versenyző robot sikeresen feltérképezte a teljes pályát, át tud menni a gyorsasági pályára. A csapatok az ügyességi és gyorsasági versenyszámból 40-40 pontot szedhetnek össze, míg a hozott pontok és a közönségszavazás legfeljebb 10-10 pontot hozhatnak. Tehát legfeljebb 100 pont gyűjthető.

A verseny döntő futamán 8 csapat, köztük 5 junior és 3 senior mérkőzött meg egymással a pályán. Ők voltak azok, akik a kvalifikációk során kivívták az indulás jogát. A juniorok kategóriájában a következő csapatok állhattak fel a dobogóra:

  • Junior 1. helyezett: Bit Bangers (Csóti Ádám, Nagy Levente, Szalay Zsombor) 72 ponttal
  • Junior 2. helyezett: AUToBOT (Kolontári Péter, Oláh Kristóf, Slenker Balázs) 67 ponttal
  • Junior 3. helyezett: PróbAUT (Kocziha Barnabás, Molnár András Zsolt, Nemes Enikő) 54 ponttal

Az összesített 1. helyezést szintén a junior kategória győztese, a Bit Bangers csapat szerezte meg, ahogyan a teljes dobogót is junior csapatok bérelték ki. A legjobb, nem junior csapat a 4. helyen végző AstronAUTs lett 42 ponttal.