Fillérekből bejárhatóvá válik az ország
KözéletMájus 1-jétől új típusú bérleteket kínálnak a hazai távolsági közlekedésben. A kombinált és széles spektrumon használható leendő utazási termékeket jelentős kedvezményekkel lehet majd igénybe venni, melytől elsősorban a személyes kiadások mérséklődését és a közösségi közlekedés felértékelődését várják. Azonban az új kedvezmények nem terjednek ki minden utazástípusra, valamint az is kérdéses, hogyan kezeli az állam a cégek jutányos árak miatti bevételkiesését.
Olcsóbb, mint valaha
2023. május 1-jétől jelentős kedvezményekkel új megye és országos bérleteket vezetnek be a hazai közlekedésben, melyeket a MÁV-START, a MÁV-HÉV, a GYSEV és a Volánbusz helyközi járatain lehet majd igénybe venni. Várhatóan áprilistól már elővételben is hozzáférhetők lesznek a MÁV pénztáraiban, automatáinál és az applikációban, a GYSEV-pénztárakban és a Volánbusz pénztáraiban, valamint a buszok fedélzetén. A 30 napig korlátlanul érvényes új, teljesárú megyebérlet 9450 forintba fog kerülni. Ugyanilyen feltételekkel az országos bérlet árát 18900 forintban határozták meg. Azonban a kedvező díjszabás mellett további kedvezmények vehetők igénybe: a diákok 90%-kal 945, illetve 1890 forintért juthatnak a bérlethez, míg a munkavállalóknak a foglalkoztató a kifizetett díj 86%-át megtéríti. Ezért ők körülbelül 1300 és 2600 forintos áron juthatnak az új bérlettípusokhoz.
Bővülő kínálat
Az új bérletek kiegészítői lesznek a meglévő kínálatnak. Tehát minden eddigi jegy- és bérlettípus továbbra is megmarad, de a bevezetendő utazási termékek további előnyökkel szolgálnak: ha például a kiinduló és végállomás két különböző megyében található, jobban megéri országos bérletet váltani, mert ezzel a teljes belföldi hálózaton utazhatunk. Az is előny, hogy a feljebb említett szolgáltatók járatait egyetlen bérlettel lehet használni, és nincs szükség újabb jegy megváltására.
Az új konstrukcióktól számos előnyt várnak. Egyrészt a családok, magánszemélyek többet spórolhatnak az utazások alkalmával. Másodsorban a szolgáltatási színvonal emelése és a menetrendek összehangolása után a szektor versenyképesebbé és vonzóbbá válását várják – írja a MÁV honlapja. Harmadrészt a kötöttpályás helyközi közlekedést bevonva a városi mobilitási lehetőségek kibővülnek, mellyel a tömegközlekedés környezetbarátabbá válhat. Negyedrészt az új utazási kedvezmények fellendíthetik a belföldi turizmust, mert mind egyszerűbb és gyorsabb lesz Magyarország határain belül eljutni A-ból B-be.
Akadnak buktatók
Ilyen fontos, ráadásul közösségi funkciót ellátó ágazatnál kulcskérdés azonban, hogyan lesz finanszírozható hosszútávon az új kedvezményes bérleti rendszer. Az azonos közleményből kiderül, a pénzügyi kiesését a magyar állam az Építési és Közlekedési Minisztériummal együttműködve hivatott kipótolni. Már amennyiben lesz kiesés, hiszen éppen a bevezetendő új bérlettípusoktól várják a közösségi közlekedés népszerűségének és a meglévő rendszer kihasználtságának növekedését. Két olyan buktató ez, melyet Szalay Áron, a Közlekedő Tömeg Egyesület alapító tagja a február 21-i InfoRádió műsorában is felvetett. Szerinte rendben van, ha az állam valóban pótolja a bevételkiesést, azonban hosszú távra is fel kell készülni: a kisebb költségvetés nem szabad, hogy néhány éven belül járatkiesésekhez vagy -megszüntetésekhez vezessen. Szerinte pedig nem igazán áll összefüggésben az árakkal, hogy az autósok valóban hátra hagyják-e járműveiket a közösségi közlekedésért, ezért több ösztönzőre volna szükség.
A mostani jegyárak valóban nem drágák, főként, ha valamilyen kedvezményt tud rá érvényesíteni az utazó. Az autókkal szembeni preferencia alapja a gyorsaság, minőség és a kiterjedt hálózat lehetne, de ezek főleg a kisfalvas területeken nem mindig állnak rendelkezésre. Az új bérletekkel kapcsolatban az is aggályos, hogy a településeken belüli helyi közlekedésben, így például a jelentős utasforgalmat bonyolító BKK-hálózaton, nem lehet majd használni őket. Továbbá helyjegyköteles, elsőosztályú vagy prémium kocsikban sem lehet velük utazni még akkor sem, ha a különbözetet megfizetnénk. Rögtön akadt is félreértés a fentiekből, melyet azóta a MÁV tisztázott: feláras és nem feláras kocsikat egyaránt továbbító vonatokon az új megye és országos bérletek a nem feláras kocsikba érvényesek lesznek. Akiben továbbra is kérdések merülnek fel az új bérletek érvényességét illetően, a MÁV oldalán első kézből informálódhat a félreértések és az esetleges büntetések elkerülése végett.