Az élő szerepjáték
Magazin
Először is előkészületeket igényel a játékra való felkészülés. Ahelyett, hogy egy random időpontban előkapnánk egy Monopolyt, és összehívnánk a baráti társaságot; előre meg kell határozni a játék fajtáját. Például a Stranger Things-ből elhíresült Dungeons and dragons világában fogunk játszani, vagy a Pathfinderben (vagy akármi másban, ugyanis rengeteg LARP játék létezik). Minden ilyen játék során van egy játékmester/mesélő, aki nagyon jól ismeri a játékkönyvet, mely tartalmazza az adott játékra vonatkozó összes szabályt. A mesélő feladata az, hogy kitalálja az alaptörténetet, megteremtse a világot. Majd a későbbiekben ő fogja kalauzolni a résztvevőket a 3-4 vagy akár 8 órán át tartó játék során.
Ezután jöhet a karakterkészítés. Minden résztvevő saját karaktert készít a szabálykönyv segítségével, ügyelve arra, hogy a kreálmány ne lógjon ki a világból. Temperamentumtól és a játék helyszínétől függően a játékosok megoszthatják egymással a karakterük jellemzőit, de a játékmestert mindenképp tájékoztatni kell a játék kezdete előtt, hogy a lehető legjobb történetet hozhassa ki az alapanyagokból.
Egy megbeszélt időpontban pedig megtörténik a csoda: a játékosok leülnek egy helyre vagy találkoznak a virtuális téren keresztül és elkezdenek játszani. A játékmester megkezdi a mesélést, a történések sorozata pedig a karaktereken és a szerencsén múlik. A játékosok összefognak és egyetlen általános céljuk van: próbára tenni az ügyességüket, kreativitásukat és megküzdeni a fel-felbukkanó kihívásokkal. A LARP lehetőséget ad arra, hogy tanulj magadról és a társaidról egy biztonságos közegben. Mindeközben kipróbálhatod magad szélsőséges körülmények közt, és ráébredhetsz arra, hogy mennyire vagy jó csapatjátékos.
Nagyon újkeletűnek tűnhet ez a szabadidős tevékenység, viszont a szerepjátszás réges-régre visszanyúló gyökerekkel rendelkezik. Már az 1300-as években is voltak élő szerepjátékok, például a misztériumjátékok (a bethlehemezés is ilyen).
A LARP kezdetleges formáját a ’70-es években kezdte el felvenni, amikor egyre elterjedtebbek lettek az asztali szerepjátékok. Az első mérföldkövet a Dagohir jelentette, ami egy Tolkien és a középkori történelem iránt rajongó egyetemista baráti társaság által előadott improvizációs játék volt Washington D.C.-ben. Elterjedni világszinten a ’80-as évektől kezdett.
Az élő szerepjáték számos formában különleges, nem csak az improvizáció vagy a szabálykönyvek megléte miatt. A játékok témája szinte bármi lehet. Van lehetőség harcra cowboy-ok között vagy a vadonban fantasy lényekkel körbevéve. Kalandra indulhatnak a játékosok egy messzi földre, ahol űrlényekkel kell társalogni, vagy időutazást tehetnek évszázadokkal ezelőttre egy rejtély megoldása érdekében.
Magyarországon nem igazán elterjedt ez a féle játékforma, mégis ajánlom bárkinek, aki kalandvágyó és kíváncsi. A Facebookon találhatóak hivatalos csoportok (például a LARP Magyarország), melyekhez csatlakozva ismerkedni lehet a játékformával, illetve elegendő tudást magadra szedve játszani is beállhatsz. A Youtube-on számos csatorna áll rendelkezésre a játékkal való ismerkedésre. Legjobban ajánlani a Critical Role-t tudom, ahol komplett meccseket lehet végignézni, és ezáltal együtt lehet izgulni a karakterekkel, illetve lehetőséget ad megismerni a játék összes csínját-bínját.
A játékba való belekezdéshez a legnagyobb nehézséget a megfelelő angol tudás megléte mellett (a legtöbb szabálykönyv nincs lefordítva) a bátorság összegyűjtése jelentheti. Viszont a játék során nyert tapasztalatok, élmények és az adrenalin-löket miatt maximálisan megéri bevállalósnak lenni.