A Te helyed a konyhában van?!

Magazin 2023.12.02. Csiki Kata
Gordon Ramsay, Jamie Oliver, Gundel János. Miért van az, hogy bár a nőknek hagyományosan a konyhában van a helyük, ha megnyitjuk a Wikipediában a híres magyar szakácsok listáját, csupán egyetlen egy darab női névvel találkozhatunk? 

 

Bár a nemzetközi listát tekintve kicsit jobbak az arányok, sokkal könnyebb férfi példát mondani híres férfi szakácsra, mint nőt. A séfeknek körülbelül ötöde nő, de ha a világ legelismertebb séfjeit nézzük, köztük körülbelül 5%-ban találkozhatunk női névvel. Miért lehet az, hogy habár tradicionálisan a nő szerepe a konyhában van, mégis, ha már szakmaként beszélünk a konyhaművészetről, alapvetően férfidominanciával találkozhatunk? 

A kérdés Vérane Frédiani figyelmét is felkeltette, aki miután a TIME magazin 2013-as válogatásában a világ leghíresebb séfjei közt egyetlen női arcot sem látott, leforgatta a „Női séfek nyomában” című dokumentumfilmjét. A film és különböző cikkek nyomán, a női séfek alacsony aránya kezdett egyre ismertebbé válni, mint ahogyan az ezt kiváltó okok is. 

A konyhaművészet nem kifejezetten családbarát szakma. Rengeteg éjszakázást, odaadást és ünnepnapi, vagy hétvégi munkát kíván, ami, egy családanya szereppel (mivel lássuk be, még mindig legtöbbször a nők maradnak otthon a gyermekkel és viszik a háztartás nagyobb részét) nem kifejezetten összeegyeztethető. Ha valaki mégis elindul a pályán, a konyha, és esetleg a család mellett nem sok ideje marad magára, vagy az imázs építésre, amivel a legismertebb séfek esetében találkozhatunk. Ez a ritkán mégiscsak sikerrel felépített kép, ’branding’ is gyakran épül inkább a hagyományos, családanya szerep kihangsúlyozása köré, míg a szakma férfiai jelennek meg a kísérletezőként, újítóként. 

Sokszor akadályt jelent a hagyományos férfidominancia is. Különösen Franciaországban, ahol a tradicionális konyhának hatalmas szerepe van, a szakácsművészet legfelsőbb köreibe, társaságaiba, elvileg be sem léphetnek nők. A nők szerepe az éttermekben inkább a kiszolgáló szerephez kötődik, pincérnő formájában, de ha a konyhában. séfként, esetleg főszakácsként találkoznak velük, az gyakran még ma is csodálkozást kelt. 

De ez nem jelenti azt, hogy nincsenek feltörekvő, újító és csodálatosan tehetséges női séfek a világon. Clare Smyth-et, aki elsőként nyert el három Michelin-csillagot az Egyesült Királyságban, például nagyrészt kifejezetten az hajtotta előre, hogy bebizonyítsa, a nők is lehetnek pont olyan rátermettek a konyhai karrierépítésben, mint a férfiak. Dominique Crenn szintén három Michelin-csillagot nyert el, első nőként az USA történelmében. Éttermét egyedül hozta létre, mert úgy érezte, hogy nőként sokkal inkább bizonyítania kell, hogy nem igényel segítséget. Helene Darroze insprálta például Colette karakterét a L’ecsó című rajzfilmben, míg Anne Sophie-Pic az elsők közt törte át a francia konyhák üvegplafonját, családja 130 éves étterme átvételével, és annak három Michelin-csillagának megtartásával. Carme Ruscalleda nem kevesebb, mint hét csillagot nyert el. Ő egyik interjújában kifejezetten hangsúlyozta, hogy bár talán még 30 évvel ezelőtt is nehezebbek voltak a konyhai eszközök, amely tényt gyakran használták kifogásként a nők távoltartásától, ma már ez nem igaz, így nincs fizikai alapja annak, hogy miért él még mindig a nemi megkülönböztetés a konyhában. Ma már erre nincs kifogás.

A nemzetközi sztárokon túl, ha esetleg hazánkban szeretnél példaképet találni, vagy új recepteket kipróbálni, akkor érdemes megismerkedned többek közt Szulló Szabina, Palágyi Eszter, Mautner Zsófi, Stahl Judit, Szegezdy Rebeka, vagy éppen Havas Dóra nevével. Palágyi Eszter többször is megvédte az ország első Michelin-csillagos éttermének, a Costes-nek a kitüntetését, ami 2018-ban az ország legjobb 10 éttermének első helyezettje is lett. A többi helyezett étteremből egyikben sem dolgozott rajta kívül egyedül női séf. Havas Dóra pedig két gyermek mellett a videó-blogolással indította be karrierjét, így családbarát megoldásokra és sikertörténetekre sem annyira nehéz már jó példát találni.