Hogyan indulj el a vegán úton?

Magazin 2024.02.23. Szabó Rita

A veganizmust gyakran az határozza meg, hogy mit nem esznek: húst, halat, tojást, tejterméket, mézet, valamint néhány olyan állati összetevőt, amely el van rejtve a termékekben, mint például a tejsavó (tejből) és a zselatin (állati csontból, bőrből).

Szinte minden állati eredetű összetevő és termék esetében létezik vegán alternatíva, ami azt jelenti, hogy egy vegán étel pontosan úgy nézhet ki és olyan az íze, mint egy nem vegán ételnek, egyszerűen csak nem jár együtt az állat szenvedésével és negatív környezeti hatásokkal.

Ha egy ideje azon gondolkodsz, hogy érdekel a vegán életmód, de nem tudod hogyan fogj hozzá, íme 5+1 lépés, ami segítségedre lehet. Nekem legalábbis bevált.

1. Elhatározás

Találd meg a miértedet! Ne külső kényszerből akarj vegánná válni, hanem saját elhatározásból. Úgy nem fog menni, ha nem TE akarod a változást! Az egészségi állapotod miatt lennél vegán? Állatjóléti, vagy környezetvédelmi megfontolásból? Szeretnél többet tenni a klímaválság leküzdéséért? Vagy egyszerűen csak szereted az állatokat?

2. Tervezz!

Ne ébredj fel vegán kalandod első napján anélkül, hogy átgondoltad volna, mit ehetsz, milyen lehetőségeid vannak. Első lépés, hogy átgondold az első napi étkezésed és ez alapján állítod össze a napi menüdet. Vannak akik hasznosnak találják a heti étkezéstervező elkészítését, így mindig tudják, mit kell vásárolniuk és mit fognak enni. Továbbá regisztrálhatsz ingyenes vegán kihívásra is további étkezési tervekért. Ez a link a Veganuary hivatalos weboldalára visz (jó ha tudsz hozzá angolul): https://veganuary.com/try-vegan/, ez pedig a magyar ’kistestvére’: https://prove.hu/veganuar/. Mindkettőnél segítenek neked teljesen ingyenesen, illetve nem leszel magadra hagyva és rengeteg fontos infóval fognak ellátni.

3. Tanulj

A vegán életmódra való átálláskor végezz kutatást annak biztosítására, hogy mindent megkapjon a szervezeted, amire szüksége van a boldoguláshoz. Például a Dr. Michael Greger és Gene Stone által írt ’Hogy ne halj meg’ című könyvet én nagyon hasznosnak találtam és bátran ajánlom neked is, ha komolyan foglalkoztat a téma. További kötetek is megjelentek ennek folytatásaként és majdnem mind bestseller lett. Továbbá a facebookon megtalálod a Prove hivatalos ’Veganuár kihívás – támogató csoport ’zárt csoportját is, ahol bátran kérdezhetsz feketeöves vegánoktól is.

4. Légy megértő és türelmes önmagaddal

Sokan aggódnak amiatt, hogy „tökéletes vegánok” legyenek és minden hiba hatalmas visszaesésnek tűnik. Pedig egyáltalán nem az! Főleg, ha még az út elején jársz. Akár véletlenül ettél, vagy ittál valami nem vegánt, akár egyszerűen csak engedtél a kísértésnek, ez rendben van. Ez nem jelenti azt, hogy már nem vagy vegán, ez csak azt jelenti, hogy ember vagy! A hibák az utazás részét képezik.

5. Fokozatosság

A saját bőrömön tapasztaltam, hogy az azonnali, hirtelen átállás nem megy, kb. 1-1,5 hónap volt az átmenet. Ez az idő persze egyénenként változó, nincs kőbe vésve. Ez idő alatt továbbra is ettem azokat az állati eredetű dolgokat, amiket addig, de közben már elkezdtem bevezetni új, húsmenetes ételeket, kipróbáltam vegán tejhelyettesítőket, recepteket gyűjtöttem, sokat olvastam releváns cikkeket, tanulmányokat, könyveket. És még most is zajlik ez a folyamat.

+1. Élvezd!

Ha egészségügyi, orvosi ok miatt rá vagy kényszerülve, de nem tetszik ez az életmód, sajnos van egy rossz hírem: ekkor nincs mit tenni, folytatnod kell. De! Ha saját elhatározásból fogtál neki és útközben rájössz, hogy ez nem neked való, akkor bármikor abbahagyhatod, ha nem élvezed. Legalább kipróbáltad!