Hogyan áll most a …? – A légi utópia: Hol tartunk a személyi repülési technológiai versenyben?
Technika
Gondoltad volna, hogy már 2025-ben valós lehetőséggé válhat a repülőautóval való utazás? Cikkünkben mesélünk a légi járművek jellemzőiről, bemutatjuk, hogy milyen fejlesztések zajlanak, illetve ezek hogyan versenyeznek a piaci elsőségért. Emellett betekintést nyújtunk a kínai repülőautó-iparba, beszélünk az autók teszteléséről, valamint a járművekkel kapcsolatos kormányzati szabályozásokról. A cikk záró szakaszában pedig felfedjük, hogy milyenek a repülőautókra vonatkozó jövőbeli kilátások.
A kínai repülőautók jellemzői
A repülőautók közé tartoznak az elektromos Függőleges Felszállású és Leszállású (eVTOL) Repülőgépek, melyek többféle légi jármű, például helikopterek, drónok és kisrepülőgépek tulajdonságait ötvözik. A Vertical Flight Society iparági csoportja már több mint 800 eVTOL-tervet tart számon világszerte. Ezek közül a kínai repülőautók képviselik a legmodernebb technológiát, mert elektromos meghajtással rendelkeznek, így nemcsak környezetbarátok, hanem benzines társaikhoz képest csendesebbek és alacsonyabb az üzemeltetési költségük. A kínai repülőautók nagy teljesítményű akkumulátorokkal vannak ellátva, melyek hosszabb repülési időt és nagyobb hatótávolságot eredményeznek. Emellett rendelkeznek automatizált navigációs és repülésvezérlő rendszerekkel, melyek biztosítják a biztonságos repülést. Az utasok kényelmét és biztonságát korszerű belső kialakítás és légzsákok garantálják. A kínai repülőautók tervezésekor kiemelt figyelmet fordítanak az energiahatékonyságra és a repülőgépek könnyűségére, hogy optimalizálják a teljesítményt. A kínai repülőautók kifinomult önvezető rendszereket alkalmaznak.
Fejlesztők és fejlesztéseik
A startupok vezető szerepet vállaltak a repülőautók fejlesztésében. Ilyen projekt például a brit Vertical Aerospace, ami a legismertebb startupok között van. A japán SkyDrive is finanszírozást kapott a hazai kereskedelmi konglomerátumtól, az Itochtól, hogy dolgozzanak egy repülőautó projekten. Az Urban Aeronautics, egy izraeli cég, a CityHawk modelljén dolgozik, mely egy együléses repülőautó, melynek tervezett sebessége 250 km/h, és a hatótávolsága 160 km. A német Volocopter egy másik jelentős szereplő a repülőautó-piacon, mely a VoloCity-t fejleszti, egy elektromos meghajtású repülőautót. Ez a jármű két utast tud szállítani, és maximum 110 km/h sebességre képes. A Joby Aviation által fejlesztett Joby S4 repülőautó egy másik figyelemre méltó projekt. Ez az eVTOL típusú gép négy utas szállítására alkalmas, és elérheti a 320 km/h sebességet is. A kínai EHang nemcsak az EHang 184-et fejleszti, hanem már az EHang 216-ot is, mely két személy szállítására és maximum 130 km/h sebességre képes. Ez csak néhány példa a repülőautók fejlesztésének különféle megközelítéseire, melyek a jövőbeni légi közlekedés forradalmát ígérik.
A kínai repülőautó-ipar
A kínai repülőautó-ipar folyamatosan fejlődik és egyre szélesebb körben elérhető. Az EHang 2016-ban mutatta be első repülőautóját. Az autógyártó Zhejiang Geely Holding 2020-ban hozta létre az erre specializálódott leányvállalatát, az Aerofugiát, míg az elektromos jármű startup Xpeng saját repülőautókat fejleszt. Hasonlóan jelentős szereplő a TerraFugia, mely a Transition nevű repülőautó projektjén dolgozik, mely a közúti és a légi közlekedést kombinálja. Egy másik ígéretes projekt a FLYING-HOPE, melynek tervezői kiemelt figyelmet fordítanak a biztonságra és a hatékonyságra, hogy egy könnyen használható és megbízható repülőautót hozzanak létre. Más projektek a repülőautók energiahatékonyságának növelésére és az üzemanyagcellás technológiák alkalmazására összpontosítanak. Ilyen innováció például a Phoenix Hongtian projekt. Egyre növekszik az érdeklődés az önjáró repülőautók iránt is. Az ilyen típusú innovációk közé tartozik például a Yihang Aero, Ezek a projektek együttműködve segítik elő a kínai repülőautó-ipar folyamatos növekedését és a technológiai innováció fejlődését világszerte.
A tesztelés és a piaci verseny
A kínai szereplők rengeteg tesztet végeznek repülőautóikon, hogy minél hamarabb vezető helyet foglaljanak el az iparban. Az EHang alelnöke, He Tianxing szerint “március végéig 16 városban hoztunk létre központokat Kínában, és több mint 8200 tesztrepülést hajtottunk végre itthon. Globálisan több mint 35 000 tesztrepülést hajtottunk végre 12 országban, és úgy véljük, hogy vezető helyen vagyunk.” A China Aerospace Science and Technology Corporation (CASC) is kifejlesztett egy repülőautót, a Fei Fan 2-t, mely képes légi áthaladásra és távolsági repülésre is. A Fei Fan 2 prototípusát már sikeresen tesztelték rövid távolságú repüléseken, és terveik szerint hamarosan hosszabb távolságokon is tesztelik majd. A Xpeng is jelentős szereplője a kínai repülőautó fejlesztésnek és tesztelésnek. A Xpeng saját repülőautója, a Xpeng Pegasus nevű légi jármű már számos sikeres repülési teszten van túl, és terveik szerint továbbiakat végeznek majd különböző környezeti és meteorológiai feltételek között is. Ezek az erőfeszítések azt mutatják, hogy a kínai repülőautó-ipar komolyan veszi a tesztelést, hogy versenyképes tudjon maradni a globális piacon.
A kormányzati szabályozás
A repülőautók jelenlegi kormányzati szabályozása sok szempontból még gyerekcipőben jár. A repülőautókra vonatkozó szabályozások szerte a világon változóak és rendszerint nem tartják a lépést az innovációval. Az egyik fő kihívás az, hogy hogyan lehet a légi közlekedési útvonalakat biztonságosan integrálni a már meglévő légi és földi közlekedési infrastruktúrába. Szükség van szabályokra, például a pilótanélküli repüléshez, a légiforgalom irányítására és balesetek esetén a repülőautók felelősségére vonatkozóan. Emellett a magán- és üzleti szféra is szabályozást igényel az üzleti és személyes felhasználás szempontjából. Fontos, hogy a kormányzati szabályozások ne csak a biztonságra, hanem az adatvédelemre, a környezeti hatásokra és a társadalmi egyenlőségre is kiterjedjenek. A kormányoknak együtt kell működniük és globális szabályokat kell kialakítaniuk annak érdekében, hogy a repülőautók fenntartható módon fejlődjenek. 2023. augusztusában Kína kiadott egy útvonaltervet a polgári repüléshez. Ez a bejelentés azt jelzi, hogy a kínai kormány hamarosan konkrét szabályrendszert fog kidolgozni a repülőautókhoz.
Jövőbeli kilátások
A magánipar továbbra is csupán az alapokat rakja le a repülőautó-ipar elindításához. A kínai repülőautó-gyártók célja, hogy üzletüket minél széleskörűbbé tegyék. Ezt a kormány támogatási programjával összhangban szeretnék elérni. Guo Liang, a kínai repülőautó-fejlesztő, az Aerofugia vezérigazgatója szerint, Kínában a repülőautók teljeskörű kereskedelmi forgalmazása 2025-ben vagy 2026-ban kezdődik el. Guo szerint a repülőautók olcsóbbá válnak majd, mint a helikopterek. Új, alacsony magasságú közlekedési móddá fognak válni, a használati díjuk pedig eleinte a helikopterek árának egyharmada vagy egyötöde lehet. Ez az átlagember számára magas összeg lesz, de az árak hamar csökkenni fognak. Viszont, ha a kormány lassan hozza meg a szabályokat, vagy ha a tisztviselők szigorú korlátozásokat szabnak, akkor a 2025-ös kereskedelmi célkitűzés elhúzódhat. Morgan Stanley jóslata szerint a repülőautók globális piaca 2040-ben várhatóan eléri majd az 1 billió dollárt, 2050-ben pedig 9 billió dollárra ugorhat ez a szám. A tervek szerint 2050-ben a kínai piac 23%-át fogja birtokolni, az Amerikai Egyesült Államok piacának pedig 27%-át.
Források:
- asia.nikkei.com/Business/China-tech/China-s-flying-car-developers-ready-for-takeoff-in-2025
- asia.nikkei.com/Business/CES-2024/Xpeng-to-deliver-flying-cars-in-2025-as-China-aims-to-lead-in-rule-setting