Kapszulakonyha – a bevásárlás és a főzés forradalmasítása

Magazin 2024.05.29. Kiss Adrienn, Csiki Kata
A kapszulagardrób kifejezés a legtöbbünk számára már ismerősen cseng – ehhez elég kevés, jó minőségű, egymással variálható ruhadarabot beszereznünk, így reggel nem fogunk hosszasan a szekrényünk mélyén kutakodni. Ennek mintájára megszületett a kapszulakonyha is, ami a bevásárlás és a főzés terén spórolhat meg nekünk időt (és nem mellesleg pénzt is). De ugye ez nem jelenti azt, hogy a hét minden napján ugyanazt kell enni?

 

Vajon igaz-e az az állítás, hogy az időnk 80%-ában a konyhánkban lévő eszközöknek és alapanyagoknak csupán a 20%-át használjuk? Sajnos úgy tűnik, hogy igen! És ha egyszerűbb és gyorsabb lenne nekikezdeni a főzésnek, akkor vajon kevesebbet ennénk étteremben vagy választanánk a házhozszállítást? Egyértelműen! 

A kapszulakonyha kialakításának első lépése az, hogy feltérképezzük a saját szokásainkat. Milyen alapanyagokat használunk minden héten? Mi a kedvenc szénhidrátforrásunk, mivel fűszerezünk? Serpenyőben vagy inkább sütőben készítjük el az ebédünket? 

Második lépésként következhet a konyha nagytakarítása: nézzük át a hűtőt, a fagyasztót és a spájzot is, de ne feledkezzünk meg a konyhaszekrényről sem! Itt az ideje megszabadulni a szekrény mélyén árválkodó kókuszliszttől, az egyszer kipróbált, nagyon csípős indiai fűszerkeveréktől, a nehezen takarítható eszközöktől, illetve azoktól is, amelyeket egy évben egyszer használunk. 

Harmadik lépésként írjunk listát arról, hogy mire lesz szükségünk a kapszulakonyhánkban, ez jelentősen megkönnyíti majd a menü megtervezését és a bevásárlást. Csökkenthetjük a pazarlást is, mert így kisebb eséllyel csábulunk el a boltban, sőt, ha akció idején nagyobb mennyiséget vásárolunk a kedvenc és legtöbbször használt alapanyagainkból, akkor több pénz marad majd hó végén a kasszában. 

A kapszulakonyha építőkövei az alábbiak: 2-3 jól variálható fehérjeforrás (pl. tojás, csirkemell, darált marhahús), 3-4 fajta szezonális zöldség és gyümölcs, 2-3 egészséges, teljes kiőrlésű szénhidrátforrás (rizs, tészta, kenyér, kuszkusz), 3-4 fajta konzerv (tonhal, paradicsompüré, savanyúság, olajbogyó, pesztó). Ezeken felül jó, ha mindig van otthon tej, vaj, sajt, olaj, 2-3 féle fűszer, illetve 2-3 fajta snack is (granolaszelet, olajos magvak, magas kakaótartalmú étcsokoládé). 

A megvásárolt alapanyagokat felhasználva tervezzünk heti menüt: időt spórolhatunk ha egyik nap meggrillezünk egy egész csirkét, és azt a következő napokban változatosan, például wrapben és salátában is fogyasztjuk. A maradékok felhasználását is érdemes megtervezni, itt csak a fantáziánk szab határt. A kapszulakonyha teljesen személyre szabható, ételallergiával küzdők is alkalmazhatják ezt a koncepciót. Az egyszerű receptek révén a gyerekek vagy a konyhában kevésbé jártas családtagok is bevonhatóak a főzésbe, és a tévhitekkel ellentétben nem lesz unalmas, ismétlődő a menü: a recepteket a 4 évszakra tervezhetjük, így más-más étel kerül majd az asztalra télen és nyáron.

Érdemes egy ún. vészhelyzeti listát is összeállítani, amihez akkor nyúlhatunk, ha hullafáradtan érünk haza este, és nincs kedvünk azon gondolkodni, hogy mit dobjunk össze vacsorára. Ezek legyenek a lehető legegyszerűbben és leggyorsabban elkészíthető fogások például paradicsomos, olajbogyós mediterrán csirkemell vagy szardellás, brokkolis, chilis penne. Jól jöhet az is, ha a fagyasztónkban mindig van egy-két csomag zöldségkeverék, így pillanatok alatt összedobhatunk egy sült zöldséges kuszkusz salátát. 

 

Források: