Mosolygós arc vagy félreértett üzenet? – Az emojik titkos nyelve
MagazinOlykor egy egyszerű, sárga, vidám arc számtalan generációk közötti félreértéshez vezethet. Míg a fiatalok mesterien zsonglőrködnek a szívecskék, sírós nevetések és rejtélyes zöldségek világában, az idősebbek gyakran csak kapkodják a fejüket. Cikkünkben azt kutatjuk, hogy vajon miért nem értik a szüleink a mosoly mögött rejlő szarkazmust, illetve megnézzük, hogy milyen új emojikra vágynak a fiatalok. Fedezzük fel együtt az ikonikus kis jelek történetét és rejtett jelentéseit!
Mióta vannak emojijaink?
Az első emojikat 1999-ben alkotta meg egy japán művész, Shigetaka Kurita. Kurita a DOCOMO, Japán fő mobiltelefon-szolgáltatójának „i-mode” nevű mobilinternet-platform fejlesztőcsapatában dolgozott. A célja az volt, hogy egy vonzó felületet tervezzen, amely egyszerű, tömör módon közvetít információkat – például egy ikon felhőszimbólum formájában, hogy a „felhős” szót ne kelljen kiírni. Így Kurita egy 12×12-es pixeles képekből álló készletet vázolt fel, amelyeket egy billentyűzethez hasonló rácsból lehetett kiválasztani az i-mode felületen belül, majd mobiltelefonokon és csipogókon egyéni karakterekként lehetett elküldeni őket. Kurita eredeti 176 emojija – amelyek most a New York-i Modern Művészetek Múzeumának állandó gyűjteményéhez tartoznak – inkább a szimbólumokat részesítette előnyben arcok helyett. Voltak karakterek az időjárás (nap, felhő, esernyő), a közlekedés (autó, villamos, repülő), valamint a technológia (mobiltelefon, TV, GameBoy) ábrázolására. Ezek a karakterek azonban nem pusztán információközlőek: az emojik érzelmi mellékértelmet is adnak egy üzenethez. Az „Értem” önmagában hidegnek vagy közömbösnek tűnhetett, de egy ❤️ hozzáadásával az üzenet melegségérzetet és együttérzést sugároz. Ez egy új vizuális nyelv kezdete volt.
Az emojik gyorsan népszerűvé váltak Japánban, ahogy a rivális japán mobilcégek lemásolták a DOCOMO ötletét. A 2000-es évek közepén a Japánon kívüli cégek, például az Apple is meglátták bennük a lehetőséget. Így 2007-ben a Google nemzetközi szoftvercsapata elhatározta, hogy az élére áll ennek a terjedési folyamatnak, és petíciót nyújtott be annak érdekében, hogy az emojikat elismerje a Unicode Konzorcium, egy nonprofit csoport, amely a számítógépes rendszerek közötti szöveges szabványok fenntartásán dolgozik. A Unicode 2010-ben el is fogadta ezt a javaslatot, így az emojik hamarosan a világon mindenhol elérhetővé váltak. Ekkorra már túl népszerűek lettek ahhoz, hogy a Unicode figyelmen kívül hagyja őket. A nonprofit csoport jóváhagyása azonban nem csupán a változó emoji-lexikon szabványainak fenntartására szolgált – ez az emojik, mint kommunikációs forma, jogszerűsítésének kezdete is.
2011-ben az Apple hivatalos emojibillentyűzetet adott hozzá az iOS rendszerhez; az Android pedig két évvel később követte a példáját. Ez lehetővé tette, hogy az emberek közvetlenül a telefonjuk billentyűzetéről érhessék el az emojikat. Így egy teljesen új közönség körében is népszerűvé váltak.
Melyik emojikat nem értik az idősebbek?
🍆 – A padlizsán emoji
Az idősebb generációk számára a 🍆 emoji egyszerűen csak egy zöldséget jelent, amit a konyhában vagy egy kertben találunk meg. Számukra semmi különleges nincs ebben az ikonban – legfeljebb egy recept leírásához használhatják. A fiatalabb korosztály azonban szexuális utalásként használja, főként a férfi nemi szerv szimbólumaként. Az online kommunikációban ez az emoji általában erotikus kontextusban jelenik meg, így sok idősebb felhasználó számára okozhat meglepetést a valódi jelentése.
🍑 – Az őszibarack emoji
A korosabbak a 🍑 emojit egyszerű gyümölcsként értelmezik, amely egy egészséges nassolnivalóra utalhat. Azonban az ifjabb korosztály számára az őszibarack emoji egyértelműen a fenék szimbólumává vált. Gyakran humoros vagy flörtölős kontextusban használják, ami könnyen félreérthetővé teszi ezt az ikont a szépkorúak körében.
💀 – A koponya emoji
Az idősebbeknek a 💀 emoji a halált jelképezi, amit komoly, néha morbid kontextusban használnak. Egyesek talán Halloween alkalmával is küldenek ilyesmit. Ezzel szemben a fiatalok a koponya emojit gyakran „meghalni a nevetéstől” jelentésben használják. Ez egy vicces helyzetre vagy valami abszurd dologra utal, amely szó szerint „megöl”, annyira nevetünk rajta.
🙃 – A fejjel lefelé emoji
Az idősebb generáció számára a 🙃 emoji egyszerűen egy fordított mosolyt jelent, aminek nem tulajdonítanak mögöttes tartalmat. Azonban a fiatalabb korosztály tagjai szarkasztikus vagy ironikus üzenetek kíséretében használják ezt az ikont. Az emoji azt fejezi ki, hogy valaki nem gondolja komolyan, amit mond, vagy éppen egy kellemetlen, kínos szituációt próbál oldani vele.
🧢 – A sapka emoji
A korosabbak számára a 🧢 emoji egyszerűen csak egy sapkát ábrázol, ami lehet ruházati cikk, sporttal kapcsolatos tárgy, vagy utalhat a meleg időre. Az ifjabbak azonban a „cap” szót a „hazugság” szinonimájaként használják, így a sapka emoji azt jelenti: „hazugság” vagy „nem igaz”. Ha például valaki azt írja, hogy „No 🧢”, az azt jelenti, hogy „nem hazudok”. Ez a jelentés az idősebbek számára általában teljesen ismeretlen.
Milyen emojikra vágynak a fiatalok?
Szivárványos szív
A fiatalok szeretnék, ha létezne egy szivárványos szív emoji, amely a sokszínűséget és a szeretet ünneplését szimbolizálná. Ez az emoji kifejezhetné a különböző közösségek és identitások iránti támogatást.
Horgászbottal ülő figura
Az ifjabbak körében egyre népszerűbbé válik a horgászat, mint nyugalmas időtöltés, mely lehetőséget ad a baráti beszélgetésekre és a csendes elmélyülésre. Ezzel az emojival könnyedén megoszthatnák a szabadban eltöltött idő örömét, vagy éppen egy horgásztúra izgalmait a közösségi médiában.
Zenehallgató figura
Ezzel az ikonnal a fiatalok kifejezhetnék zenei ízlésüket, az újonnan felfedezett dalaikat, vagy a közös zenélés örömét. Emellett remekül illeszkedne a zenei események, fesztiválok és koncertek megosztásához is, így a közösségi médiában való használata kiegészíthetné a közös élményeket.
Források: