Azok a semmirekellő celebek! Vagy mégsem…
Közélet
A politikatudományi kutatások terén népszerű téma a választók magatartásának vizsgálata. Az utóbbi két évtizedben egyre jelentősebb szerep jutott ebben a témában egy új tényezőnek, a celebeknek és az ő politikai szerepvállalásuknak. A közösségi média elterjedésével egy szabadabb, kevésbé korlátozott módon szólalhatnak meg különböző, számukra fontos ügyekben. Az alábbiakban egy olyan kutatás összefoglalását fogjuk bemutatni, ami ki tudott törni a tudományos körökből, még a CNN és a Variety is foglalkozott vele.
A jelen
Pár hónapja nagy média szenzáció illette Taylor Swift azon kijelentését, hogy Kamala Harris-re fog szavazni a 2024-es Amerikai Egyesült Államok elnökválasztásán. Mindezt arra reagálva tette, hogy olyan AI generált képek láttak napvilágot, amik szerint Trump-ot támogatja. A celebek véleménynyilvánítása nem újdonság az USA-ban, John Legend és Chrissy Teigen, Tom Hanks, Amy Schumer, valamint Eva Longoria mind nyíltan a Demokrata pártot részesíti előnyben, míg Elon Musk, Kanye West, Kodak Black és Lil Pump viszont republikánus szavazók. A hatalmas követőtáborral rendelkező hírességek a politikusok legjobb kampány eszközeivé váltak, ezt bizonyítja Ashley Spillane: Celebrities Strengthening our Culture of Democracy című kutatása, melyet 2024 augusztusában publikált a Harvard Kennedy School keretein belül.
A szerzőről
Ashley Spillane az Impactual LLC konzultációs cég alapítója és vezetője, mely pozitív társadalmi változást elősegítő márkákat, nonprofit cégeket és filantrópokat támogat. Emellett a civil szerepvállalás témakörét kutatja, a Harvard Egyetem doktoraként. Az ő nevéhez fűződik a Power the Polls, Rock the Vote, The Atlas Project és a GAIN Power kezdeményezések is. Munkája során sok hírességgel dolgozott együtt, ami a kutatást is segítette.
Részletek
A tanulmány célja, hogy felderítse, hogyan befolyásolja a sztárok politikai szerepvállalása a civil részvételt az Amerikai Egyesült Államokban. A kutatás elsőnek a demokrácia mértékét határozza meg, ezt a szavazásra jogosultak részvételi arányával definiálja, ami bár az utóbbi választáson nőtt, még így is javítandó. A kisebbségek és fiatalok képviseleti aránya alacsony, ennek oka lehet többek között a választási rendszerrel kapcsolatos információ hiánya, a részvétel fontosságának nem felismerése és a bizalom hiánya. Ebben tudnak a celebek, vagyis a híres emberekként meghatározott csoport segíteni, akik edukálhatják és mozgósíthatják követőiket, gyorsan és olcsón.
A kutatás során 15 interjú készült újságírókkal, menedzserekkel, nonprofit partnerekkel és hírességekkel, többek között Billie Eillish-sal és Taylor Swift-tel. 10 esetet is áttekintettek, ilyen volt például David Dobrik Youtuber Tesla nyereményjátéka a szavazásra regisztrálásért és Taylor Swift I Voted Today Instagram története.
Ezeknek a beszélgetéseknek öt nagy tanulsága volt. Az első az, hogy nehéz mérni a valós befolyásolást. Online térben ennek leküzdése érdekében, használhatunk egyedi URL linkeket. Ezenkívül voltak olyanok a megkérdezettek között, akinek saját nonprofit szervezete van, adománygyűjtést tart vagy koncertjeire szavazásra regisztrálási kitelepülést szervez; ezek mind egzakt adatokat adnak és visszajelzést biztosítanak. Az említett megmozdulások a celebek számára is előnyösek, az ő márkájukat is erősítik. A tanulságok sorába tartozik még, hogy bár sok lehetőség van a demokrácia növelésére, azonban nem minden lehetőséget kell elfogadni, a hitelességre kell törekedni; ezt bizonyítja Hailey Bieber I Am a Voter szervezettel való kollaborációja is. Végül, a sztárok ilyen döntéseket a mögöttük állókkal mérlegelnek, hiszen a jó cselekedet iránti vágyon kívül többek között a pénzügyi szempont is fontos lehet.
A bemutatott számok egyértelműen jelzik, hogy a hírességek mérhetően segítik a demokrácia fejlődését, azonban a kutatás lefedettsége alacsonynak mondható. A demokrácia meghatározása azonban igen korlátozott. Az írás érdekessége, hogy azt nem vizsgálja, hogy a választók érzékelik-e saját magukon a befolyást, csak a celebek oldalát figyeli, számukra ad tanácsokat is, hogy milyen szempontok mellett aktivizálják magukat a politika területén.
Hogyan tovább?
Ahogyan Spillane is megfogalmazza, ez a terület még több kutatást igényel, de ez egy jó kiindulási alap lehet. A hírességek általi részvétel a fiataloknak is bemutathatja, hogy a politikai diskurzusban szerepet vállalni követendő példa, ezzel egy olyan nemzedéket nevelve, mely jóval tudatosabb, mint elődei.
A teljes kutatás megtekinthető a Harvard Kennedy School, Ash Center for Democratic Governance and Innovation weboldalán.