Mérnökként fejlődni

BME körkép 2024.11.04. Tóth Krisztián

A tanórák mellett a különböző kari öntevékeny körök is kiváló lehetőséget nyújthatnak a mérnöki ismeretek elmélyítésére. A gépész kar szakmailag elismert csapata a BME Motorsport, ahol a hallgatók minden évben közösen terveznek és versenyeztetnek egy nyitott karosszériájú autót. A csapatot érintő legfontosabb kérdésekről Kovács Gábor, a futómű részleg vezetője mesélt.

 

A BME Motorsport milyen lehetőségeket kínál a hallgatóknak?

Alapvetően két csoportra lehet bontani a csapatot. Vannak a nem mérnöki pozíciók, például a rendezvényszervezés vagy a social media, és vannak mérnöki pozíciók, ahol az ember a versenyautó egyes részeinek szerelésében vagy tervezésében tud szerepet vállalni. Hogy a jelentkező melyik pozícióba kerül, az elsősorban a személyes preferencián múlik, és természetesen semmi sincs kőbe vésve, így van lehetőség a részlegek közötti átjárásra.

 

Milyen részlegekre lehet felosztani az autón dolgozó csapatot?

Ha az ember tisztában van egy autó részeivel, akkor semmi meglepő nincs a felosztásában. A teljesség igénye nélkül beszélhetünk motor- és hajtásrészlegről, futóműrészlegről, aerodinamika- és vázrészlegről, illetve elektronika részlegről. Nagyon fontos a csapatrészek közötti kommunikáció, mert csak így építhetünk egy gyors, jól működő versenyautót, ami minden elemében megfelel a bajnokság elvárásainak.

 

Milyen feladatokat lát el az általad felügyelt futóműrészleg?

Legfontosabb feladatunk az autó és a talaj közötti kapcsolat optimalizálása, valamint a gumik minél jobb működési tartományának biztosítása. Mióta én vezetem a részleget a futóműtervezés mellett terveztünk az autó hajtásába differenciálmű-felfogatást, továbbá a fékrendszer üzemeltetéséért is mi felelünk.

 

Hogyan épül fel a csapat szezonja?

Három jól elkülöníthető időszakra lehet bontani a szezont, ami egyébként okosan hozzá lett hangolva az egyetem ritmusához. Szeptembertől decemberig tart a tervezési időszak, ahol az ősz elején kézhez kapott új szabályrendszer alapján kell megterveznünk az autót. Ilyenkor azért nem úgy kell elképzelni, hogy minden évben a nulláról kell új kocsit megalkotnunk, csupán a versenyautó egyes részegységeire előírt változásokat kell lekövetnünk. Ez nem is baj, mert ha nem végzünk időben, akkor kevesebb idő jut a március végéig tartó gyártásra, vagy ami még rosszabb, kevesebb lehetőségünk lesz tesztelni a nyári versenyek előtt.

 

Mi történik mikor elkészültök az adott évi autóval?

A csapat életében ekkor kezdődik az intenzív tesztidőszak, ami egészen a versenyekig eltart. Az elején kizárólag megbízhatósági teszteket végzünk, amelyeknél többek között azt figyeljük, hogy jól működik-e a motor, van-e olajnyomás vagy nem törik-e el a futómű. Nagyon fontos, hogy ilyenkor kevésbé terheljük az autót, inkább installációs köröket futunk úgy, hogy még az aero csomag sincs fent a versenyautón. Ezek a tesztnapok azért kulcsfontosságúak, mert később csakis akkor lehet érdemben javítani az autó teljesítményén, ha az minden szempontból megbízhatóan működik. Amikor már a teljesítményfokozás fázisában vagyunk, akkor lehetőségünk van csiszolni az aeron, optimalizálhatjuk a váltást vagy javíthatunk az autó futóművén.

 

Hogyan épülnek fel a verseny-hétvégék?

Minden évben 3-4 versenyen szoktunk indulni, melyek idehaza és a környező országokban kerülnek lebonyolításra. A csapat számára alkalmanként már az előző hétvégén, de legkésőbb hétfőn elkezdődik az ipar. Első két nap a boxbepakolásról szól, majd jön a gépátvétel, ahol ellenőrzik, hogy szabályos-e az autó. Ha minden kritériumnak megfeleltünk, akkor készülhetünk a versenyhétvégén sorra kerülő megmérettetésekre. Fontos kihangsúlyozni, hogy a versenyhétvégék elsősorban mérnöki versenyek, ahol a fő cél, hogy mint mérnökök fejlődjünk, így egy-egy hétvége menetrendjét össze sem lehet hasonlítani a tévében látható sorozatokéval. Az esemény alatt számos statikus és dinamikus versenyszámban kell helyt állnunk. Előbbi közé tartozik például az Engineering Design, ahol gyakran neves autógyáraktól érkezett bíróknak kell prezentálni, hogy milyen módon tervezted meg az autódat. Készülni kell Cost and Manufacturinggel is, ami tulajdonképpen egy óriási darabjegyzék az autó minden egyes apró csavarjával és azok szabványszámaival, DIN számaival. Ezek után talán már kevésbé meglepő, hogy a különböző dinamikus versenyszámok során – mikor végre az autó teljesítménye kerül előtérbe – sosincs kerék a kerék elleni küzdelem, ugyanis egy baleset könnyen katasztrofális következményekkel járhatna egy-egy kisebb költségvetésű istálló számára.

 

Van lehetőség az egyes elemek fejlesztésére?

Mint a legtöbb sorozatban, nálunk is van lehetőség fejlesztésekre, ennek azonban lényegesen kevesebb jelentősége van, mint például az F1-ben, ugyanis sokkal többet számít, hogy rendesen kiteszteld az autódat. Ha van egy konstrukciód, akkor meg kell nézni, hogy van-e olyan alkatrész, ami könnyen eltörik, valamint tisztában kell lennünk, hogy hol lehet még javítani az autón. Mindez sokkal fontosabb, minthogy verseny előtt felrakj a kocsira például egy új futóművet, ami utána eltörik, mert nem teszteltél eleget.

 

Milyen eszközöket használtok a tervezésnél?

Alapvetően PTC Creo-ban modellezünk, a véges elemes szimulációkhoz pedig Ansys-t használunk. A mi részlegünkön a futóműparaméterek meghatározásához Optimum Kinematics-ban tervezünk, a különböző számításokhoz pedig az Excelt hívjuk segítségül.

 

Hogyan zajlik az újoncok betanítása?

Szerintem nagyon szerencsés helyzetben vannak a mostani újoncok, ugyanis az elmúlt években egészen sok onboarding anyagunk és know how videónk lett, így most már bőven van mihez nyúlni, ha valaki elakadna az elején. Emellett már harmadik éve működik egy beilleszkedést segítő rendszer, amely során egy négy hetes betanulási fázis alatt ismerhetik meg az új csapattársak, hogy az egyes problémákat hogyan szoktuk megoldani.

 

Ha valaki végez az egyetemen, annak milyen lehetőségei vannak a BME Motorsportos tapasztalattal?

Egészen sokan tudnak neves cégeknél elhelyezkedni. Vannak korábbi csapattársak az Audinál és a Hyundai Motorsportnál, sőt akad olyan alumni is, aki a Toyota Gazoo Racinghez került. Az igazat megvallva minden azon múlik, hogy mennyire vagy céltudatos és mennyi energiát vagy hajlandó belefektetni. Szerencsés helyzetben vagyunk, ugyanis a Formula Studenttel sok lehetőségünk nyílik a karrierünk fejlesztésére azáltal, hogy rengeteg megkeresést kapunk azoktól a cégektől, akikkel együtt dolgozunk a hétköznapokban.

 

Mi lesz az év végén nyugdíjba küldött autókkal?

Ez egy folyton visszatérő probléma, mert sajnos a műhelyben nem sok hely van ezek tárolására. Nem rég jött egy lehetőség, hogy az egyik korábbi autónkat teljes egészében kiállíthatnánk a D épületben, ami minden szempontból meghatározó lenne. A jelenlegi szokás szerint a korábbi modellek egyes részeit elraktározzuk, de ha nem akarunk rajta változtatni az is előfordul, hogy újra felhasználjuk. Emellett vannak olyan alkatrészek – például a lengéscsillapító és a differenciálmű – amik vásárolt alkatrészek és annyira drágák, hogy nem áll módunkban évről évre újat vásárolni, így ezeket módosítás nélkül minden évben újra beépítjük.