Mik azok a dolgok, amiket „illegálisnak” érzünk, pedig nem azok?
MagazinVannak olyan helyzetek, amikor legális dolgokat érzünk cikinek vagy zavarónak. Ilyenkor semmilyen szabályt vagy törvényt nem szegünk meg, mi mégis kényelmetlennek érzékelhetjük a szituációt. Sőt, akár „illegálisnak” is tűnhet olyat cselekedni, ami esetleg nem felel meg maradéktalanul a társadalmi normáknak. Ha érdekel, hogy a legtöbb ember számára mely tevékenységek érződnek „törvénytelennek”, tarts velünk!
Vásárlás nélkül kisétálni a boltból
Mindannyian jártunk már úgy, hogy hiába kerestünk egy konkrét terméket egy boltban, nem találtuk meg. Ilyenkor két opció közül választhatunk: vásárlunk valami olyat, amit nem terveztünk venni, vagy üres kézzel kisétálunk az üzletből. Az utóbbi esetben olyan érzésünk lehet, mintha megszegnénk a bevásárlási protokollt: bemegyünk, választunk, fizetünk és távozunk. Ez pedig kellemetlenül érinthet minket. Sőt, egy ilyen „normaellenes” cselekedet gyanúsnak is tűnhet. Félünk attól, hogy a biztonsági őr, vagy a vásárlótársaink azt feltételezik rólunk, hogy elloptunk valamit. Ha hosszú sor áll a pénztárnál, kínosan érezhetjük magunkat attól, hogy megkérjük a sorban álló embereket, hogy húzódjanak arrébb és engedjenek ki minket. Ekkor attól tartunk, hogy tolakodónak fognak tartani minket. Azonban fontos megkérdőjelezni ezeket az érzéseket. Te tisztában vagy vele, hogy sem lopási, sem tolakodási szándékod nincsen, így semmi okod az aggodalomra. Ráadásul, ha kisétálsz üres kézzel, az még mindig jobb döntés, mint feleslegesen pénzt költeni valamire, amire valójában nincs is szükséged, csak hogy kielégítsd a vásárlási normák elvárásait.
Megmondani a fodrásznak, hogy nem tetszik a frizurád
Valószínűleg sokan tértünk már be úgy egy új fodrászhoz, hogy volt egy elképzelésünk az eredményt illetőleg, azonban nem azt kaptuk, amit szerettünk volna. Ilyenkor megint csak két opciónk van: Vagy megmondjuk, hogy nem tetszik a frizuránk és megkérjük a fodrászt, hogy változtasson rajta, vagy elfogadjuk azt, amit kaptunk, megköszönjük a fodrász munkáját, kifizetjük azt, majd pedig távozunk. Az első esetben szükségünk van bátorságra, hogy kritikát fogalmazzunk meg más munkájáról, de esélyünk van arra, hogy elégedetten távozzunk és úgy érezzük, jól költöttük el a pénzünket. A második esetben megkíméljük magunkat egy potenciálisan kínos, „illegálisnak” érződő szituációtól, azonban biztos, hogy elégedetlenül és csalódottan fogunk kilépni a fodrászstúdióból. Ugyanakkor, ha gondolkodunk, rájöhetünk, hogy itt csak egyetlen jó megoldás van. A fodrász nem fog megsértődni azon, ha megkérjük őt arra, hogy vágjon még egy centit a hajunkból, sőt, készségesen meg fogja tenni. Számára is elégedettségérzést okozhat, hogy a kliense úgy távozott tőle, hogy tetszik neki a frizurája.
Nagyon hasonló szituáció lehet az, amikor aközött kell döntened, hogy visszaküldöd-e az étteremben az ételt vagy megpróbálod azt elfogyasztani. Ha úgy véled, el lehet érni, hogy finomabb legyen, akkor érdemes lehet megkérni a pincért, hogy vigye vissza a konyhába és megkérni a szakácsokat arra, hogy módosítsák azt. Ugyanakkor azt is megteheted, hogy fizetsz egy olyan élményért, ami nem okozott neked boldogságot. Ekkor is az gátolhat meg a visszaküldésben, hogy kritikát kell megfogalmaznod a szakács munkájáról, annak érdekében, hogy úgy érezd, megérte pénzt költened.
Kuponnal fizetni a boltban
Manapság sok üzlet kínál kuponokat és személyre szabott kedvezményeket törzsvásárlóinak, melyekkel a vevők csökkenthetik a megvásárolt termékekért fizetendő összeget. Azonban előfordulhat, hogy ilyenkor mások azt hiszik rólunk, hogy csak azért használjuk a kuponokat, mert másképp nem tudnánk fizetni, vagyis szegények vagyunk. Ezt azonban nem érdemes így értékelni. Sokkal racionálisabb úgy tekinteni rá, hogy egy rendelkezésre álló lehetőséget kihasználva okosan gazdálkodtunk a pénzünkkel. Hidd el, ha a sorban mögötted álló szintén rendelkezne kuponnal, ő is használná azt.
Nem merjük elkérni valakitől a pénzt, amivel tartozik nekünk
Szintén könnyedén megeshet bárkivel, hogy hirtelen elveszíti az anyagi stabilitását és kénytelen segítséget kérni valakitől. Ugyanakkor ilyenkor felmerülhet a kérdés, hogy milyen feltételeket érdemes ennek szabni, milyen határidőt állítsunk a másik elé, hogy addig szolgáltassa vissza a pénzünket. Ez alapján tudjuk elfogadni vagy elutasítani a kérést. Feltételezzük, hogy megtörtént a pénz átadása és a határidők tisztázása. A kölcsönkapó azonban nem tartja be ezeket a kitételeket és késik a visszafizetéssel. Ebben az esetben kínosnak, akár „illegálisnak” érezhetjük azt, hogy siettetünk valakit a pénzszerzésben. Holott semmi okunk nincs arra, hogy kellemetlenül érezzük magunkat, mert abban a helyzetben a kölcsönkapó van kiszolgáltatva nekünk, és teljesen jogos, ha felrójuk neki, hogy nem tartja be az egyezséget. A legfontosabb dolog, hogy csak olyasvalakinek adjunk kölcsön, akiben maradéktalanul megbízunk, illetve érdemes határidők és keretek közé szorítani a tranzakciókat.
Megkérdezni a taxisofőrt, hogy ez-e a legrövidebb út
Akár még manapság is megeshet veled, főleg egy idegen országban, hogy a taxisofőr, látva, hogy nem vagy ismerős a környéken, direkt hosszabb úton visz el a célodhoz, mint ahogyan azt lehetne. Ekkor észrevétlenül rablás áldozatává válsz, hisz akkora távolságért kell fizetned, amiért nem lett volna szükséges. Ha a sofőr feltételezéseivel ellentétben ismered a környéket és észreveszed, hogy egy trükk áldozata vagy, udvariasan rákérdezhetsz, hogy biztosan ez-e a legrövidebb út. Azonban egy ilyen cselekedet is könnyen érződhet kínosnak, „törvényellenesnek”, mert ahogyan jónéhány előző esetben is, itt is beleszólsz valaki munkájába. Különösen stresszes lehet, ha csak feltételezed, hogy átverés áldozata vagy. Ugyanakkor egy olyan apró tettel, hogy jelzed, szerinted nem ez a legrövidebb út, sok pénzt spórolhatsz meg.
Másik üzletlánc szatyrával belépni a boltba
Néha különös érzés keríthet hatalmába akkor is, amikor egy boltban vásárolva másik üzlet emblémáját viselő szatyorba teszed a megvásárolt árucikkeket. Különösen akkor, ha a két üzlet hasonló termékkínálattal rendelkezik. Ilyenkor azt mutathatod magadról, hogy másik üzletben is szoktál olyan árucikkeket venni, amit az a bolt is kínál, amelyben éppen vagy. Ilyenkor úgy érezheted, „hűtlenséget” követsz el. Azonban érdemes átgondolnunk, hogy jogosak-e ezek az érzések. Az üzlet dolgozói tisztában vannak azzal, hogy a vásárlók több helyről is beszerezhetik ugyanazt a terméket. Valószínűleg örülnek annak, hogy te éppen náluk vásárolsz, és hozzájuk hozod a pénzedet, nem pedig azon töprengenek, hogy más boltokban is bevásárolsz-e. Ráadásul valószínűtlen, hogy bárki is foglalkozna a vásárlási szokásaiddal, amíg csak jó szolgálatot teszel nekik. Sőt, egyesek kifejezetten azt állítják, hogy biztonságérzetet ad nekik, ha nem az adott üzlet szatyra van náluk, mert így nem gyanúsíthatják meg őket azzal, hogy fizetés nélkül emeltek el egyet a szóban forgó bolt szatyorkínálatából.
Források: