Kleen-wear – stílusos kézfertőtlenítés
Technika
A vírushelyzet újfent rámutatott a higiénia fontosságára, elsők között a kezek tisztaságára. A körülményekre reagálva a háromfős kleen-wear csapata saját fejlesztéssel állt elő. A BME-s Gerber Gordon gépész-anyagmérnök, Ábrahám Viktória MOME-s designer és Ábrahám Balázs az ELTE, Corvinus és BME tudását is magáénak tudó fejlesztőkkel beszélgettem a régi új kihívásra megalkotott kézfertőtlenítő karkötőjükről.
Hogyan alakult ki a csapat?
Gordon: Balázzsal kollégiumi szobatársak voltunk, és több közös projekten is dolgoztunk már korábban. A karkötő ötletét is a jól bevált együttműködéssel kezdtük el, és már az elején csatlakozott hozzánk harmadik tagként Balázs húga, Viktória is. Tehát a csapat családi és baráti alapokon indult.
Honnan jött a karkötő ötlete?
Gordon: Balázzsal éppen egy másik projekten dolgoztunk, amikor itthon is megjelent a COVID. Ez eléggé keresztbe tett nekünk, így felhagytunk az akkori terveinkkel és ismét brainstormingba kezdtünk, végül én vetettem fel a kézfertőtlenítő karkötő ötletét.
Milyen céllal kezdtétek el a munkát?
Balázs: A célunk az volt, hogy segítsük a vírushelyzetben a védekezést a kézfertőtlenítés népszerűsítésével úgy, hogy egy kényelmes és praktikus eszközt biztosítunk a mindennapokra. Ezt olyan kritériumok egészítették ki, mint a biztonságos viselet, a jó design és a könnyű, hatékony használat.
Hogyan osztjátok meg a feladatokat, ki miért felel?
Viktória: Én felelek a designért és megjelenésért, a külső formavilágért, illetve Gordonnal a megvalósíthatóságon dolgoztunk. Emellett én kezelem a social media felületeinket és a honlapot.
Gordon: Elsődlegesen a műszaki tervezésért és termékfunkcionalitásért felelek, továbbá én intézem a gyártás menetét, valamint a logisztikát.
Balázs: Ezalatt én igyekeztem megtervezni a marketing-startégiánkat és az értékesítést.
Menedzselem a folyamatot, valamint kezelem a pénzügyi és jogi teendőket.
Meséljetek a fejlesztés folyamatáról!
Gordon: Hosszú utat jártunk be. 2020 áprilisában kezdtük el az ötletelést, majd következett a vázlatok készítése, skiccelgetés. Nem volt egyszerű a dolgunk. Ahogyan azt Balázs is említette, nagyon fontos volt számunkra, hogy a termék ne csak praktikus legyen, hanem esztétikus is, továbbá a gyártástechnológiai korlátokat is figyelembe kellett venni. Nem volt egyszerű összhangot teremteni, de egy hosszú iterációs folyamat után sikerült eljutnunk a végső dizájnig. A fejlesztés során mindvégig szorosan együtt kellett dolgoznunk, így rengetegszer találkoztunk személyesen is az online megbeszélések mellett. A felmerülő problémák megoldásával és a dizájn szabadalmaztatásával jelenleg a tömeggyártás küszöbén állunk.
Ez mit jelent pontosan?
Gordon: Most fog elkészülni a fröccsszerszám, amivel csökkenteni tudjuk a gyártási költségeket, és el tudjuk indítani a tömeggyártást.
Milyen nehézségekbe ütköztetek a fejlesztés során?
Viktória: Az egyik legnagyobb megoldandó feladat a karkötő üregének a kialakítása volt, ami a fertőtlenítőszert tárolja. A karcsú dizájn mellett fontos volt, hogy elegendő kézfertőtlenítőt tudjon hordozni a termék, továbbá kényelmes legyen a viselete bármilyen tevékenység során.
Gordon: A legtöbb kísérletezést igénylő fázis a karkötő dugó részének kialakítása volt. Gyakorlatilag egy bepattanó kötés, ami lezárja a termék üregét, valamint a kézfertőtlenítő folyadékot adagolja a karkötő megnyomásakor. Elengedhetetlen volt a dugó és a test közötti tömítettség kialakítása, ugyanakkor könnyedén kipattinthatónak kellett lennie a termék újratöltése esetén. Ezen felül jelentős kihívás volt megtervezni a karkötő üreges testét úgy, hogy az egy darabként készüljön fröccsöntéssel, ne legyenek rajta például ragasztási nyomok.
Balázs: A prototípusok előállítása költséges és időigényes feladat volt. Ez megnehezítette a termékminták disztribúcióját és a termékbemutatók megfelelő beosztásának megtervezését.
Milyen egyetemi segítséget kaptatok?
Viktória: Kérdés esetén bátran fordulhattam a MOME munkatársaihoz, valamint segítettek, hogy megjelenjen rólunk két cikk, melyek hozzájárulnak, hogy az emberek megismerjenek minket.
Balázs: Elméleti segítséget a BME részéről is kaptunk, és a fejlesztés folyamán nagyon sok olyan tudást hasznosítottunk, amit itt szereztünk, de a fejlesztés végül nem az egyetem keretein belül zajlott.
Hol folyt akkor a fejlesztés?
Gordon: Az első fázisok, tehát a vázlatok elkészítése és az ötletek kidolgozása az íróasztalunk fölött történt. A prototípusok elkészítésével, majd a nagyszériás gyártással ezután kerestünk meg cégeket.
Milyen technológiával készül a karkötő?
Gordon: Fröccsöntéssel készül, azonban nem volt egyszerű gyártót találni rá. A karkötő testének egybeöntött kialakítása miatt sokan nem vállalták, de végül sikerült olyan céget találni amelyik az igényeinkhez megfelelően elvállalta a termék tömeggyártását.
Milyen típusú kézfertőtlenítővel lehet utántölteni a karkötőt?
Gordon: A karkötő gél és folyadék alapú kézfertőtlenítővel is feltölthető. Ezt a rugalmasságot már a kezdetekben leszögeztük, hogy ezzel is széles körben használható terméket tervezzünk.
Meddig használható a karkötő egy utántöltéssel?
Viktória: Egy utántöltés átlagosan egy napi használatra elegendő. Azonban ez függ az egyéni használattól, szokásoktól. Bárhogyan is, az utántöltés a nap folyamán tubusból, vagy akár a kihelyezett kézfertőtlenítő adagolókból is egyszerű és gyors.
Tervezitek a csapatot létszámban bővíteni?
Balázs: Mindenképpen tervezzük, hiszen már most is rengeteg a feladat. Reméljük nemsokára további kollégákkal bővülhet a projekt.
Mely piacokban, régiókban gondolkodtok?
Balázs: Első körben a magyar és az európai uniós piacban gondolkodunk. Jelenleg is zajlanak a tárgyalások potenciális külföldi disztribútorokkal. Tervezzük a karkötő egyetemi szintű népszerűsítését is, a korlátozások azonban ebben még gátat jelentenek.
Hogyan fogadják az ötleteteket?
Balázs: Amikor mesélünk a karkötőről, vagy bemutatjuk a terméket, a legtöbb embert meglepi az ötlet újdonsága. Érdeklődéssel fogadják a karkötőt, és praktikus ötletnek tartják.
Gordon: Ez a pozitív fogadtatás annak is köszönhető, hogy ezen a területen még nem nagy a konkurencia, és a jelenleg piacon lévő karkötőktől a miénk technológiában és dizájnban is egy magasabb színvonalat képvisel.
Milyen platformokon mutatkoztatok már be?
Viktória: A közösségi médiában jelen vagyunk Facebookon és Instagramon. Most indult el az előrendelés és a webshopunk is.
Hogyan látjátok a termék jövőjét?
Balázs: Úgy gondoljuk, a jelenlegi helyzet felhívta a figyelmet a higiéniára, és így a kézfertőtlenítésre, hiszen a legtöbb kórokozó innen kerül a szervezetünkbe. Szerintünk a Covid elmúltával is velünk marad ez a tendencia, így a fertőtlenítő karkötő használata általánossá válhat.